Requereix molta valentia convertir-se en la primera obra audiovisual de tot l'Estat que situa la pandèmia de coronavirus del 2020 com l'escenari principal d'una ficció. En els darrers anys hem gaudit de documentals, perfils, retrats, alguna pinzellada a escala internacional, però res semblant al que estrena el 3Cat de la mà de Mediapro. El mal invisible és el nou thriller en format sèrie que presenta la plataforma de la corporació pública.
La premissa, llaminera pels amants del true crime, però com va explicar Lluís Arcarazo, el seu guionista (i responsable de tants títols estimats a Catalunya, com Nit i Dia, les Teresines, Nissaga de poder, Salvador o Poblenou), no té aquesta intenció, sinó una de més complexa. L'espectador se situarà en temps de pandèmia, en el cor de la crisi viscuda al nostre país. És 2020, és Barcelona, i un assassí està matant sensesostre sense cap raó aparent.
Tot plegat està basat en el criminal que va matar tres persones a la capital catalana i ja compleix 63 anys de condemna a la presó. Arcarazo, a preguntes d'El Món de la Tele, ha deixat clar que tot això "va ser un punt de partida per parlar d'altres coses". Oriol Sala-Patau, productor executiu del 3Cat, i Bernat Elías, productor executiu de Mediapro, han destacat a aquest diari la "bona relació" que mantenen les dues entitats i l'aposta ferma per una producció d'aquestes característiques. Tots han ressaltat el poder de la crònica negra o del true crime, però han volgut emfatitzar el fet que el component social és el que més els va fer estimar la història, els personatges i l'enfocament de la nova sèrie.
"Un assassí com un virus" és la història, en paraules d'un dels tres guionistes acreditats de la sèrie, que giravolta al voltant de diversos personatges. Els principals són interpretats per David Verdaguer i Àngela Cervantes, dos companys dels Mossos d'Esquadra que s'encarreguen de la investigació mentre intenten gestionar una complexa relació entre tots dos més les personals que tenen cadascú a casa seva. Mai havíem gaudit d'un Verdaguer tan malhumorat, esverat, tan "fill de puta", com ell mateix ha explicat a El Món de la Tele.
"Era un repte", ha admès, "em va cridar l'atenció els guions, el gènere, que hi hagués la Cervantes i poder fer un personatge així". En un registre similar de complexitat es troba el paper de l'actriu catalana del barri del Poblenou, que gaudeix d'un moment molt dolç replet de projectes.
Un assassí en sèrie que mata persones sense llar en plena pandèmia.
— 3Cat (@som3cat) March 12, 2025
Dos policies amb personalitats oposades: el Molina (David Verdaguer) i la Muñoz (Ángela Cervantes).
I un mal invisible que s'escampa com un virus.#ElMalInvisible3Cat, el 24 de març a TV3 i a la plataforma 3Cat pic.twitter.com/IQ2TGqDfce
Amb dos premis Gaudí i dues nominacions als Goya a la seva esquena, Cervantes treballa ara sense parar en diverses sèries i pel·lícules que estaran en la primera línia de la pròxima temporada de guardons. El mal invisible, ha confessat, l'ha ajudat a "obrir la ment" per fer retrospectiva sobre els anys de la pandèmia i el període del confinament, una reflexió que molts espectadors podran fer un cop vegin la sèrie. El seu personatge, exposada al masclisme d'un entorn laboral hostil, a l'addicció a la feina i a un pare que viu l'aïllament des d'una residència, serveix com a canalitzador de diverses temàtiques que destacava Arcarazo.
Tots destaquen una de les trames de la ficció: la dels sensesostre. Arcarazo ha afirmat que es mostra d'acord amb l'opinió que un element que balla entre els episodis és el de l'aporofòbia i ha destacat la feina feta amb la fundació Arrels per documentar-se sobre la realitat que viuen les persones que dormen als carrers de Barcelona. Verdaguer i Cervantes també la posen en relleu, especialment per la construcció de diversos personatges interpretats per actors secundaris que fan una feina notable.
Quan s'estrena, on es pot veure i quins són els personatges
El mal invisible s'ha estrenat aquest dilluns 24 de març, però només els dos primers episodis. Serà una sèrie de vuit capítols, tots ells de més de 40 minuts. Alguns més afortunats ja van poder veure un petit tast al Festival de Sitges.
- La directora de la sèrie és Marta Pahissa, qui ha dirigit ficcions tan reconegudes com Polseres Vermelles, Cites Barcelona, Les de l'hoquei o Smiley, entre d'altres.
- Els guionistes, a part de Lluís Arcarazo, també són Guillermo Cisneros (Águila Roja, El internado: Las cumbres o El accidente) i María Jaen (El cor de la ciutat, Descalç sobre la terra vermella o Hernán, entre d'altres).
- Repartiment de luxe: Àngela Cervantes, David Verdaguer, Àlex Brendemühl, Melina Matthews, Victoria Kantch, Roger Guitart, Mario Praniauskas, Nico Conde, Martin Aslan, Dafnis Balduz o Òscar Muñoz, entrre altres.
- Coproduïda per The Mediapro Studio i 3Cat.
- Es podrà veure a la plataforma 3Cat i per TV3 a partir del 24 de març.
Tota persona que esperi trobar-se una reproducció fidedigna del cas de l'assassí condemnat i empresonat dels sensesostre del 2020 s'equivocarà de sèrie. Ara bé, els que vulguin endinsar-se en la primera perspectiva ficcionada al voltant dels temps de la pandèmia, El mal invisible és la gran aposta. Per ara, l'audiència ha respost. Caldrà veure si el públic es manté fidel.