El Partit Popular és el partit amb més presència mediàtica en els informatius dels principals mitjans audiovisuals de Catalunya. Ara bé, no passa per davant ni del Govern de la Generalitat ni de l'executiu espanyol. Així ho determina un informe publicat aquest dijous pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), que analitza el pluralisme polític en els continguts d'informatius i d'actualitat a la televisió i la ràdio. El PP repeteix com a formació amb més presència a TV3, TVE Catalunya i RAC1. Cal destacar el fet que el CAC comptabilitza el PPC i el Partit Popular de la resta de l'Estat.
L'estudi recull dades televisives i radiofòniques de gener al juny del 2025. En qüestió de percentatges, la imatge és encara més clara si es desgrana per mitjans. Pel que fa a la presència en els informatius de TV3, el Partit Popular va sumar un 11,6% respecte a les altres formacions i als governs o administracions. Als informatius de TVE, l'entitat comptabilitza un 11,9%.
A les ràdios, la situació varia una mica. Catalunya Ràdio registra que el PP va tenir una presència del 8,6%, quedant per sota de Junts, amb un 9,6%. Pel que fa a RAC1, sí que aconsegueix el lideratge de la presència, amb un 11% mentre que Junts passa al segon lloc, amb un 9,2%.
En tots els mitjans citats la presència del Govern de la Generalitat i de la Moncloa és molt superior a la dels partits. El PSC i el PSOE comptabilitza fora dels executius. És a dir, l'entrevista a la consellera d'Interior, Núria Parlon, suma als primers percentatges. Una entrevista a Ferran Pedret, suma percentatge a PSC-PSOE.
El PP desapareix en les entrevistes
La situació sobre la presència de certs partits a la televisió o la ràdio canvia radicalment quan es tracta d'entrevistes. L'informe del CAC ho deixa ben clar en els mitjans citats anteriorment. Una altra vegada, les entrevistes a membres de la Generalitat i el govern espanyol passen molt per davant dels partits, però el PP, que té presència notòria en els informatius, cau estrepitosament a les entrevistes.
- A TV3, la presència en entrevistes queda així: ERC (8,7%), Sumar (7,7%), Junts (7,7%), PSC (2,9%), CUP (1,9%), Vox (1%), PPC (1%).
- Al 3/24, la presència ha quedat molt menys repartida: Junts (18,4%), ERC (14,3%), Sumar (10,2%), PSC (6,1%), CUP (6,1%), PPC (2%), Vox (2%).
- A TVE Catalunya, el repartiment ha estat aquest: Sumar (14,3%), ERC (13%), Junts (9,1%), PPC (9,1%), PSC-PSOE (7,8%), CUP (5,2%), Vox (3,9%).
- A Catalunya Ràdio: ERC (8,8%), Junts (7,9%), PPC+PP (6,1%), PSC-PSOE (5,3%), Sumar (4,4%), CUP (1,8%).
- A RAC1 queda d'aquesta manera: Junts (10%), ERC (4,5%), PSOE (2,7%), Sumar (1,8%), PPC (0,9%), CUP (0,9%).
Presència de les dones polítiques a ràdios i televisions
L’informe del CAC apunta que la presència de les dones polítiques va augmentar el primer semestre del 2025 amb relació a 2024 a Betevé, Catalunya Ràdio i RAC1 mentre que va retrocedir a TV3 i a TVE Catalunya. EL CAC anota que la presència de dones polítiques voreja només el 36%, lluny del màxim registrat a tots els mitjans els anys 2021 i 2022, que era gairebé del 40%. La presència màxima de dones polítiques en els informatius durant el semestre de referència es va registrar a RAC1, amb el 39,9%, mentre que la mínima es va donar a TVE Catalunya, amb el 33,2%.
Si se’n compara l’evolució en els darrers cinc anys, es pot comprovar un retrocés de la presència de la dona política en els darrers tres anys, que va experimentar un rècord entre els anys 2021 i 2022 (com a mínim, en algun dels dos anys). Durant aquest període biennal els cinc mitjans analitzats van superar el 40%, llevat de TV3, amb el 39,2% el 2022.
La reducció de la presència de les dones polítiques en els informatius va quedar compensada, en tots cinc mitjans, amb els programes de tertúlies, on la presència femenina pot exhibir uns valors més igualitaris. De fet, la presència de les dones en les tertúlies el primer semestre del 2025 va experimentar un resultat més mediocre que en el conjunt del 2024, amb l’excepció de betevé, en què va augmentar dos punts percentuals fins a situar-se en el 49,7%, gairebé la igualtat entre homes i dones.