El millor hivern de TV3, servei públic en totes direccions

""El foraster" ha tornat a assolir unes audiències estratosfèriques, i amb els números a la mà, ja podem dir que és el programa de més èxit a la televisió pública catalana de l'última dècada"

Per David Vidal

Trobar l'equilibri entre l'entreteniment i la informació no sempre és fàcil. I més quan parlem d'una televisió pública. Si moltes vegades hem pogut assenyalar TV3 en els darrers anys per la seva escassa ambició en l'oferta de divertiment, en el que portem de 2022 la televisió autonòmica de Catalunya s'ha posat les piles. Encara queden alguns serrells per polir, però en línies generals, la cadena ha aconseguit la gesta de continuar sent un referent informatiu sense deixar de ser competitiva en el seu vessant més lúdic. I el públic així ho reconeix. Dades d'audiència que feia mesos que no es veien a la televisió pública, on hi ha tingut molt a veure la invasió a Ucraïna, però també l'encert de les ofertes d'entreteniment estrenades per Televisió de Catalunya des de principi d'any.

"El Llop", el qual va arribar gairebé sense fer soroll, ha rematat una primera temporada amb una gran acollida per parts dels espectadors. Quan semblava que tot ja estava inventat en el terreny dels talent shows, apareix un format a Catalunya que sorprèn amb un plantejament trencador i s'allunya de les dinàmiques mil i una vegades vistes en els programes que busquen artistes.

"El Llop" ha estat una alenada d'aire fresc en un sector acostumat a calcar patrons"

Des de l'original capçalera a com s'ha plantejat la seva narrativa, "El Llop" ha estat una alenada d'aire fresc en un sector acostumat a calcar patrons. És evident que el punt de partida continua sent el mateix: persones que busquen el reconeixement artístic d'alguna de les seves habilitats i són escrutats sota l'atenta mirada d'un jurat. Tanmateix, el programa d'Àngel Llàcer ha combinat l'èpica de la superació personal amb la narració d'una història col·lectiva. Mentre els concursants, des de la seva individualitat creen trames independents per aconseguir els seus objectius, la unió de totes les històries a favor de l'objectiu col·lectiu construeixen l'argument, el qual ha acabat sent el leitmotiv del format.

No és fàcil jugar amb les emocions reals quan fas un programa a casa nostra. El favor del públic català, en general, acostuma a grinyolar quan la pornografia emocional es fa massa evident. I no és que "El Llop" no hagi exposat els drames dels seus concursants, (tot reality necessita una bona dosi de llagrimeta compartida), però ho ha fet amb elegància i amb coneixement dels límits del públic al qual es dirigia. Tot això no hauria estat possible sense l'alma mater del programa, Àngel Llàcer, un joglar que domina tots els gèneres i coneix com pocs la nostra idiosincràsia i els codis televisius del segle XXI. Sap com som, és gat vell en el terreny de l'entreteniment televisiu i s'estima el projecte. 

I si "El Llop" ha estat la revolució de la temporada, no per menys esperat, l'enèsima temporada de "El foraster" ha regalat a TV3 els seus millors dilluns des de fa mesos. El programa de Quim Masferrer ha tornat a assolir unes audiències estratosfèriques, i amb els números a la mà, ja podem dir que és el programa de més èxit a la televisió pública catalana de l'última dècada.

"No érem conscients de la gran aposta que fa des dels seus inicis TV3 per una cobertura internacional a l'alçada de les grans televisions del món"

L'entreteniment està d'enhorabona a casa nostra en aquest 2022 i, desgraciadament, els serveis informatius també viuen un dels seus millors moments d'audiència des de l'explosió del coronavirus. La invasió russa a Ucraïna ha elevat els 'TN' a quotes de share històriques. Amb tants anys on l'actualitat política catalana s'ha cruspit gairebé tot l'espai informatiu, no érem conscients de la gran aposta que fa des dels seus inicis TV3 per una cobertura internacional a l'alçada de les grans televisions del món. Motiu d'orgull, ja que contaminats per tanta tertúlia insubstancial que no aporta res sobre el conflicte bèl·lic, les cròniques dels seus enviats especials ens ajuden a entendre millor la barbàrie. No cal buscar teories conspiratòries ni titulars alarmants per atrapar l'espectador, de vegades explicant la veritat n'hi ha prou. I per això només es necessiten ulls que sàpiguen mirar i cervells capaços de narrar sense buscar el protagonisme de trinxera. I diners, com sempre…

Amb tot, TV3 ja ha tancat la paradeta de "El Llop" i de "El Foraster". Toca reiniciar temporada, veurem com caminen les noves apostes d'entreteniment de la cadena. De moment, el que intuïm és que els seus serveis informatius seran com sempre el valor més segur de la cadena. I estaran a l'alçada del que ens espera.

ETIQUETES:

Deixa un comentari