La nova temporada del 3Cat: tots els reptes, dubtes i cares noves de les graelles de TV3 i Catràdio

La CCMA es presenta com "la factoria de continguts en català", es prepara per aterrar el 3CatInfo i enceta nova etapa de rivalitats amb l'arribada del nou canal en català d'RTVE

Publicat el 10 de setembre de 2025 a les 13:45

El 3Cat afronta una de les temporades més transcendentals de la seva història. De les més ambicioses, en paraules de la direcció. Però realment, en quin punt es troba la corporació catalana audiovisual per excel·lència del nostre país? Quins reptes afronta? Quins canvis haurà d'assumir a partir del 17 de setembre i a partir dels pròxims mesos? Sobre la taula del complex de Sant Joan Despí hi ha diversos temes que poden catapultar la Corpo a nous escenaris: de continguts, de noves audiències, de nous formats, però també de nous entrebancs interns, certes crítiques públiques i una possible necessitat més explícita a l'hora de donar certes explicacions.

3Cat es va erigir aquest dilluns en "la gran factoria de continguts", un concepte que els col·loca com a líders indiscutibles del sector televisiu i pràcticament audiovisual de tot el país, en la presentació de la nova temporada. Fonts internes destacaven a El Món de la Tele precisament aquest missatge sobre ser la referència de la indústria en àmbits transversals: des del televisiu, des de les productores i des del radiofònic, a més de la creació de contingut en nous formats i l'estabilitat de la plataforma del 3Cat. Tot plegat convergeix també amb l'aposta, "la més ambiciosa dels darrers 40 anys" en paraules de la presidenta, Rosa Romà, que suposarà la transformació dels informatius sota el paraigua del 3CatInfo. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Nació (@naciodigital)

Un altre element central és que aquesta nova temporada que enceten TV3, Catalunya Ràdio i els productes de la casa la viuran amb l'arribada de La 2 Catalunya, el nou canal en català que estrenarà RTVE. L'anunci oficial de la pública espanyola de la data d'estrena va arribar amb polèmica: presentaven la mosca 2Cat (el logo)Fonts de la corporació catalana consultades per El Món de la Tele van deixar clar que "no entendrien el fet que RTVE faltés als seus compromisos i finalment faci servir una marca que els va dir que no seria". La relació, millorada en les darreres setmanes, quedava relativament enterbolida.

A més, la majoria dels canvis interns han estat rebuts amb certes reticències sindicals per part dels treballadors del 3Cat, que encara no veuen amb bons ulls l'aterratge del 3CatInfo i la pèrdua de marques com el 3/24 o el Catalunya Informació. La nova plataforma d'informatius englobarà diverses qüestions: una nova web, una nova app, nous formats audiovisuals, àudios curts i vídeos verticals, pensats per ser consumits en el marc de les xarxes socials. Detallem la situació del 3Cat i les novetats més destacades de la nova temporada.

3CatInfo: nova marca i certa tibantor interna

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ja va avançar el mes de maig diverses informacions i característiques sobre aquest nou model d'informatius que implicarà les redaccions de TV3, Catràdio, el 3/24 i les altres emissores informatives. No serà només una nova plataforma que acollirà televisió lineal, FM, digital i xarxes. Suposarà una reestructuració completa de molts continguts. A l'horitzó, a més, la hibridació de les redaccions de l'emissora i la cadena televisiva.

La direcció, amb Romà al capdavant, repeteix el missatge que aquests canvis són "els més ambiciosos en els darrers 40 anys". Paraules majúscules en una etapa de canvis substancials a la casa que també compartia Sigfrid Gras, director de TV3, durant la presentació de la temporada. Aquesta monumentalitat, però, és referida als informatius.

La nova marca d'informatius de la casa ha generat rebombori. 3CatInfo arribarà a l'àmbit digital com una nova plataforma que inclourà una aplicació mòbil i una pàgina web. No només això, sinó que la intenció és oferir nous formats audiovisuals, àudios curts i vídeos verticals, pensats per ser consumits en el marc de les xarxes socials, segons expliquen des de la corporació. 

 

  • El 3CatInfo serà la nova marca dels informatius

 

El 3CatInfo també serà una marca present a la ràdio i a la televisió, perquè englobarà els 24 hores de TV3 i Catràdio. Així, el 324 i el Catalunya Informació desapareixeran. Tot això ja se sabia, però ara podem conèixer els detalls i desgranar-los de manera detallada:

  • Els programes que en formaran part: Telenotícies, Telenotícies Comarques, Els Matins, Més Nit, l'Info K i el 30'
  • Xarxes socials: 3CatInfo estarà present a WhatsApp, Telegram, X, Facebook, Instagram i YouTube.
  • La corpo estrenarà un pòdcast diari per abordar els temes més importants.
  • Una nova newsletter: un butlletí setmanal amb un conjunt de continguts.
  • Pel que fa a la ràdio, entren aquests espais: Catalunya al dia, Catalunya migdia Catalunya nit.

Un dels aspectes més destacats és l'oferta renovada de sintonies, decorats, imatges i colors dels actuals serveis d'informació. Els usuaris, oients i espectadors es trobaran un nou color, més ataronjat, que formarà part dels continguts a totes les plataformes i mitjans. Pel que fa als protagonistes, els més reconeguts pels espectadors, hi ha canvis a pràcticament totes les franges, en totes les temàtiques i amb noves cares que apareixeran a les pantalles i a les ràdios del país. Anem a pams.

Novetats substancials a TV3

La gran majoria dels vaixells insígnia de la casa mantenen les seves posicions -com està quedant demostrat en les audiències diàries, on cinc programes brillen per sobre de la resta-, però TV3 va presentar dilluns un bon grapat de novetats. Programes nous, temporades noves d'espais d'un immens èxit i noves ficcions. Vinagreta, amb Clara Segura i Bruno Oro, suposarà el retorn dels dos actors als escenaris i als personatges de Vinagre, un triomf d'audiència i humor passat de voltes ara fa 17 anys. El repte és majúscul, per afrontar-se a una audiència molt diferent i a uns filtres còmics molt més primmirats.

Gerard Romero entrarà a bombo i plateret a TV3 amb Fanzone, un "show", com ens va definir ell a El Món de la Tele, que busca traslladar l'ambient dels streamings al Teatre Victòria, on es farà el programa. Serà un late show esportiu, molt centrat en el Barça, que s'estrenarà a l'octubre. Encara no hi ha una data concreta ni un horari, però el mateix Romero va avançar l'espectacle majúscul que volen crear amb entrevistes, humor i música. 

Una altra de les grans cares noves que apareixeran a TV3 serà la de Jordi González, que torna a TV3 al capdavant de Col·lapse, en substitució d'Ustrell, que es vol dedicar només a la ràdio. Bibiana Ballbè és el segon gran retorn a Sant Joan Despí amb el programa Bestial, que es farà des de la sala La Paloma de Barcelona. Buscaran combinar música en directe, humor, entrevistes i "tecnologia puntera". A partir de mitjans de setembre, per TV3 i a la plataforma.

 

  • Laura Escanes, Gerard Romero i Jordi González a la presentació de la nova temporada

Passant a l'entreteniment i l'humor més purs, Joan Pera, un dels actors més prolífics i estimats del país, presentarà 8 coses a fer abans de morir. Capítols de 30 minuts on l'intèrpret de 76 anys es convertirà en mag, pastor, pilot, cuiner, reporter... al costat de grans experts de cada àmbit, com Laia Sanz, el Mag Lari, Gessamí Caramés o Helena Garcia Melero.

Res genera més expectativa que Laura Escanes i el retorn de La Travessa, amb Expedició Ponent, a partir del 9 d'octubre. El viatge serà de més de 300 quilòmetres a peu, des de l'Ebre fins a la Vall d'Aran. Pel que fa a les ficcions, el 3Cat va presentar-ne una pila en una mena de llistat, però la més destacada és La casa nostra, de Dani de la Orden. Des d'El Món de la Tele vam poder visitar el plató i parlar amb diversos dels seus protagonistes, com també amb tot el repartiment. S'estrenarà el 22 d'octubre a la plataforma 3Cat.

Els 20 anys del Polònia, el retorn de Crims, El foraster i el Joc de Cartes és una alineació de gala que mereix presentacions pròpies de cadascun dels programes. Al llarg de les pròximes setmanes, els espectadors podran tornar a gaudir d'aquests continguts. A la presentació de la nova temporada del 3Cat, però, van voler destacar les novetats i les cares noves o almenys aquelles que gaudiran d'episodis o continguts renovats.

Catràdio, possible canvi de nom i novetats sonores

Els nous noms de moltes de les marques del 3Cat generen certes friccions internes, com hem explicat, però també certa sorpresa per part d'oients i espectadors. Catalunya Ràdio, que ja se l'anomena Catràdio en la majoria de les comunicacions oficials de la CCMA, també es veurà exposada a aquestes modificacions. Ara bé, dilluns passat van presentar novetats, moltes ja anunciades també per El Món de la Tele -com Marta Romagosa a La nit dels ignorants o l'aterratge de Francesc Garriga a La tarda-, però certs moviments busquen reforçar els pròxims resultats de l'EGM. A diferència del 3Cat, Catràdio ja ha iniciat la nova temporada amb totes les incorporacions.

 

  • Ricard Ustrell, Francesc Garriga i Roger Escapa, de Catràdio

El primer és el fet que La Renaixença, el nou programa d'en Peyu de divulgació cultural que busca agafar el testimoni d'El Búnquer, estarà incrustat a El Matí de Catalunya Ràdio de Ricard Ustrell. El presentador del matinal ja va destacar en la celebració dels resultats de l'EGM de juliol que "eren més a prop del lideratge", i el fet que hagi deixat la televisió per centrar-se en la ràdio denota les intencions de seguir en aquesta cursa. En aquest sentit, Garriga i La tarda de Catalunya Ràdio gaudiran de la incorporació del Que no surti d'aquí a les 18h de la tarda. 

El Tot Costa celebrarà el seu desè aniversari, ara amb aquesta hibridació d'emissió (per Esport 3 i per Catràdio) que tants èxits els ha fet gaudir. El catàleg de pòdcasts suma novetats com Crims: El jurat, que veurà la llum el 22 de setembre, En defensa de Companys, el 15 d'octubre, o una nova temporada de La flora i la fauna, a més de l'esportiu Espanyol reservat, al costat de formats consolidats com Ho he superat i Sans i estalvis.

El repte dels hàbits de consum

Des de fa mesos, el 3Cat aposta per consolidar una estratègia que suposi "adaptar-se" als nous hàbits de consum de la ciutadania. Per això mateix segueixen defensant la revolució feta als informatius, per tal d'arribar a totes les pantalles possibles de la manera més "veraç" i fidel al seu estil. Aquesta premissa també s'expandeix a la plataforma del 3Cat, a EVA -una de les apostes juvenils més ambicioses de la casa i que segueix creixent en continguts, com l'arribada de la influencer Àngela Mármol- i al SX3, un canal que no acaba d'engegar del tot amb unes audiències molt baixes.

Programació destacada de TV3

La graella de la televisió pública gaudirà de novetats i noves cares, a més de les més consolidades.

  • Ariadna Oltra seguirà al capdavant d'Els Matins, de 8h a 10:30h.
  • Núria Solé, un any més, al capdavant del Telenotícies Comarques de 14h a 14:30h.
  • Xavi Coral estrena parella, Anna Garnatxe, al Telenotícies Migdia -de dilluns a divendres- de 14:30h a 15:30h.
  • Joan Raventós i Júlia López són la nova dupla dels Telenotícies Migdia situats el cap de setmana, també de 14:30h a 15:30h.
  • Raquel Sans es mou de franja amb el Telenotícies Vespre i passa a fer-los de divendres a diumenge, de 21h a 22:05h.
  • Toni Cruanyes es manté al capdavant del Telenotícies Vespre de dilluns a dijous, amb el mateix horari.
  • Helena Garcia Melero torna per novena temporada al Tot es Mou de 10:30h a 14h amb diversos fitxatges, com el de Joan Pera
  • Xavier Grasset consolida La Selva, de 17:30h a 19h
  • L'Atrapa'm si pots amb Llucià Ferrer busca seguir competint com el concurs de referència de les tardes, de 19h a 20h
  • Núria Marín és la gran incorporació a l'Està Passant, un dels programes estrella de la casa, de 20:15h a 21h
  • Jordi González substitueix Ustrell al capdavant de Col·lapse, que tornarà els dissabtes a la nit. A partir del 27 de setembre, nova etapa i nova temporada.
  • Marta Torné, Jan i Aina Da Silva faran dentetes als espectadors amb Eufòria Dance Kids, a partir del 26 de setembre. Ho emetran per TV3, el SX3 i la plataforma 3Cat.
  • Clara Segura i Bruno Oro tornen 17 anys després amb Vinagreta, a partir de la tardor, a TV3 i la plataforma.
  • 8 coses a fer abans de morir és l'aposta de Joan Pera, que aterrarà aquest setembre a les pantalles.
  • El Polònia celebrarà el seu 20 aniversari. El 3Cat prepara especials. 

Diversos programes tornaran amb temporades, renovacions o nous protagonistes, a més de l'aparició de nous espais televisius.

  • Laura Escanes presentarà La Travessa, Expedició Ponent, a partir del 9 d'octubre. Només a la plataforma del 3Cat.
  • Gerard Romero aterra a TV3 i a la plataforma del 3Cat amb Fanzone. No hi ha data d'estrena.
  • María Gómez estrenarà el novembre un nou concurs, Net i Polit, que buscara els dotze millors netejadors amateurs del país per posar a prova les seves capacitats. Només a la plataforma.
  • Miki Núñez tornarà al capdavant de Zenit a partir del novembre, a TV3 i a la plataforma.
  • Bibiana Ballbè també torna a TV3 amb Bestial, un talk show nocturn que es farà des de La Paloma i es podrà veure al lineal i a la plataforma.

A partir del 2026, encara més novetats:

  • Eufòria torna el primer trimestre de l'any que ve, a TV3 i a la plataforma del 3Cat, amb Miki Núñez i Marta Torné al capdavant. Serà la quarta edició.

Programació destacada de Catalunya Ràdio

  • Ricard Ustrell, un any més, al capdavant d'El Matí de Catalunya Ràdio, de 06h a 13h.
  • Francesc Garriga dirigeix i presenta La tarda de Catalunya Ràdio, de 16h a 19h.
  • El Que no surti, amb Juliana Canet, Roger Carandell i Marta Montaner, de 18:15h a 18:50h, s'afegeix a la franja de Garriga.
  • Marta Romagosa és la nova directora i presentadora de La nit dels ignorants, de 0h a 2h de la matinada.
  • Elisenda Carod recupera un programa històric de la casa, amb La solució, de 13h a 14h
  • La Renaixença, amb en Peyu i que ja està en marxa, es pot veure al Canal 33, escoltar a Catràdio i recuperar a la plataforma. De 12:15h a 13h a la ràdio.

Programació destacada al SX3 i EVA

  • En Titó, un dels protagonistes infantils més estimats de la casa, ha presentat la seva nova companya, la Tat. S'estrenarà amb ell a l'octubre.
  • L'univers del MIC, un altre dels més valorats pels petits de Catalunya, arribarà entre l'octubre i el novembre.
  • Projecte Beta estrenarà la vuitena temporada, amb tot un conjunt de propostes d'actualitat i ficció.
  • EVA recupera la majoria dels seus productes estrella, com La turra amb Alba Riera, Spursito & Company, Loft o Clímax, entre d'altres.
  • Les Can Putades tornen amb No Cardis per una tercera temporada.
  • Marc Tarrida i Mònica Glaenzel (coneguda per Catalunya com l'Emma de Plats Bruts, entre d'altres) estrenen una ficció aquest setembre anomenada Ets i Uts.
  • Àngela Mármol, una de les influencers catalanes més importants del panorama castellanoparlant digital, presenta un videoblog anomenat Somriu, que es podrà veure a la plataforma, al youtube i a les xarxes.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by EVA (@someva__)