Què passa a TV3 i Catalunya Ràdio? Reticències sindicals pel 3CatInfo i el futur de les redaccions

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) afronta els nous canvis de model informatiu i de "maneres d'arribar" a la població enmig d'un clima de dubtes, retrets de comitès d'empresa i una mà estesa de diàleg per part de la direcció

Publicat el 07 d’agost de 2025 a les 06:00

La pròxima temporada serà un repte majúscul per al 3Cat. No només per una qüestió de noves cares o nous continguts, sinó també per a l'anunciada reestructuració de les redaccions d'informatius de TV3 i Catalunya Ràdio. Ho faran sota el paraigua de la marca 3CatInfo, la nova plataforma d'informatius que englobarà diverses qüestions: una nova web, una nova app, nous formats audiovisuals, àudios curts i vídeos verticals, pensats per ser consumits en el marc de les xarxes socials. Fonts internes del 3Cat consultades per El Món de la Tele insisteixen en el pal de paller de tota aquesta sacsejada: "Explicar-nos millor entenent els nous hàbits de consum de la ciutadania".

Tota una sèrie de canvis que, com a tals, provocaran moviments a les redaccions d'informatius de la casa, tant a la tele com a la ràdio. A més, el 3CatInfo també serà una marca present en aquests dos espais perquè aglutinarà els 24 hores de TV3 i Catalunya Ràdio. I aquest darrer element és el que està generant més friccions. Des de la corpo ja van explicar el maig que tot plegat suposaria "una forta aposta digital i tecnològica i un salt qualitatiu en els 24 hores" i les mateixes fonts consultades remarquen que la visió, ara mateix, "segueix vigent".

La presidenta, Rosa Romà, destacava el fet que era una "aposta molt ambiciosa" i un dels projectes centrals del pla del seu govern. Ara bé, aquestes friccions internes i els diàlegs generats a l'hora de construir, perfilar i enllestir les novetats de cara al setembre han aixecat més de soroll de què és habitual -acostuma a passar que qualsevol canvi substancial a la CCMA provoca soroll de tota mena.

Els principals sindicats presents a les redaccions de la CCMA, els consells professionals i els comitès d'empresa han carregat amb duresa contra la direcció pel futur del 3CatInfo i per tenir clar, encara sense un horitzó definit, quin impacte tindrà en els principals canals i emissores. Els dubtes i els neguits s'han multiplicat entre els treballadors en els darrers dies de juliol i de principis d'agost, a les portes d'un setembre que obrirà una etapa de canvis. Segons ha pogut saber El Món de la Tele, els comitès d'empresa de TV3 i Catalunya Ràdio segueixen mantenint converses amb la direcció, disposada a dialogar. Els representants dels treballadors mantenen el seu desacord amb dos dels canvis principals.

  • Tot el que sabem del 3CatInfo, la nova marca d'informatius de la CCMA

No estan d'acord "en reduir el 3/24 per fer ràdio" -en aquest punt, es refereixen a la hibridació de les redaccions sota el paraigua del 3CatInfo i en les cobertures informatives de butlletins i rodes-, ni al fet que "es redueixi Catalunya Informació per passar rodes gravades". La cúpula de la CCMA nega que aquesta sigui la finalitat de les reformes. De cara a principis de setembre ja han anunciat la convocatòria d'assemblees de treballadors per traslladar les comunicacions rebudes per part de la direcció i debatre-ho amb la plantilla. 

Per què generen friccions certs elements de la nova marca informativa? Una de les intencions de la reestructuració és que la informació continua estigui present en format audiovisual, en àudio i a la plataforma digital. Per tant, el 3/24 desapareixerà com a tal i passarà a dir-se 3CatInfo. El secretariat permanent de la CGT a la CCMA també ha expressat dubtes al voltant dels canvis que afecten el 3/24. Volen traslladar a la direcció que el canal d'informació 24 hores "és una marca que cal cuidar". Des d'aquest sindicat valoren que els futurs canvis suposarien una pèrdua de "múscul, capacitat i solidesa".

El Sindicat de Periodistes de Catalunya va en la mateixa línia en un altre comunicat: "No ens sembla possible mantenir un mínim de qualitat amb el que proposa la direcció: emetre per tele un programa de ràdio, ni fer radiofònics els vídeos de la tele", han deixat clar. "Proposem explorar altres vies, sempre hi ha alternatives", han reblat des del SPC. Des de tots els òrgans representatius dels treballadors donen senyals de malestar i cert neguit, però les mateixes fonts consultades de la corpo recorden que el diàleg ha estat permanent i que no hi ha sorpreses.

Res és definitiu, tot i les incerteses

La reformulació i la incorporació de la marca del 3CatInfo toca molts pals i obre moltes finestres. La qüestió de la "confluència" entre les redaccions de Catalunya Ràdio i TV3, en paral·lel a les modificacions testejades pel que fa a la cobertura dels 24 hores, ha presentat certes dissonàncies. Això no implica, però, que tot el conjunt estigui tocat. El camí de la CCMA passa per moviments i canvis, però el diàleg vol ser part central de tot el procés. Les mateixes fonts deixen ben clar que tot plegat està seguint un desenvolupament participatiu "amb tots els departaments"

Aquest replantejament implica, recorden les fonts citades, dur a terme proves, pilots i testejar. Per això mateix, ara mateix, "no hi ha decisió definitiva". Com van destacar també els comunicats dels comitès d'empresa de TV3 i Catalunya Ràdio, la previsió és que els treballadors puguin reunir-se al setembre i avaluar la situació de tot plegat.

Mantenir "la qualitat periodística" és una de les preocupacions dels representants dels treballadors que es desprèn dels comunicats. Alguns ho fan amb un to més bel·ligerant i altres des de la perspectiva de planificació futura, però les fonts internes de la CCMA remarquen la confluència, el diàleg i que tot plegat "no és nou" per a cap de les parts implicades.

Les línies generals dels canvis: 3CatInfo i programació

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ja va avançar el mes de maig diverses informacions i característiques sobre aquest nou model d'informatius que implicarà les redaccions de TV3, Catalunya Ràdio, el 3/24 i les altres emissores informatives. No serà només una nova plataforma que acollirà televisió lineal, FM, digital i xarxes. Suposarà una reestructuració completa de molts continguts. I és, precisament, aquests canvis en l'estructura general el què està fent dubtar les plantilles dels mitjans citats. 

La presidenta del 3Cat ja va deixar ben clar que aquesta nova marca representarà "tota l'oferta informativa dels mitjans públics de Catalunya a internet, a la ràdio, a la televisió i a totes les plataformes i canals". Durant la presentació dels nous platós dels Telenotícies i d'altres programes de la casa, Romà va admetre que tot plegat és "un projecte molt ambiciós" i "una aposta com mai" abans s'havia fet a la CCMA.

Un cop expressades les reticències i els neguits dels treballadors -volen més respostes per part de la direcció mentre la cúpula garanteix diàleg-, tot plegat aboca el 3Cat a un setembre mogut i amb moltes novetats. Caldrà veure si totes seran positives per a totes les parts.