«Estem en un moment de canvi»: el 3Cat es prepara per competir millor amb totes les plataformes

La corporació pública fixa l'estratègia a seguir en un futur immediat amb els continguts, la distribució i el català al centre

  • Rosa Romà, presidenta de la CCMA, aquest dimarts -
Publicat el 04 de juny de 2025 a les 06:07

Són temps de canvis per al 3Cat. La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals de Catalunya (CCMA) viu un procés de transformació "profund" encapçalat per l'equip de govern que presideix Rosa Romà i amb les principals marques: TV3 i Catalunya Ràdio. En un exercici de transparència amb voluntat d'enviar un missatge al sector i a la premsa, l'ens va presentar dimarts a l'Auditori de la Biblioteca Sarrià - J. V. Foix tota una sèrie de fonaments que estableixen el camí a seguir per part del 3Cat en el futur més immediat.

El present i la mesura de les dades són els principals conceptes que es mouen amb força dins de les instal·lacions de Sant Joan Despí per respondre als nous hàbits de consum de la població catalana, que van mutant a una velocitat vertiginosa. Com afronta el futur l'entitat, especialment en la creació de continguts (informatius, divulgatius, d'entreteniment o en la creació de nous gèneres), és una qüestió de feina interna de màxima prioritat per a una CCMA que té dues voluntats expressades obertament: la de servei públic i la de seguir el ritme de consum dels ciutadans.

"Tot ha canviat i hem de canviar", remarcava Sigfrid Gras, president de TV3, en la introducció de la presentació del nou sistema de mesura d'audiències de la plataforma del 3Cat. El que va ser una presentació per presentar la comparativa del servei OTT de la CCMA en comparativa al mercat actual va deixar entreveure les noves estratègies que estan teixint des de l'ens per a seguir el ritme d'una audiència, tant radiofònica com televisiva, que ha de competir amb xarxes socials, streaming i canals convencionals. Això sí, Gras premia la tecla: "Quan un producte és bo, funciona". Això no ha canviat mai.

"L'aposta més important dels últims 40 anys"

Rosa Romà va anar molt més enllà. "Les dades reforcen l'aposta estratègica que estem fent", va insistir la presidenta de la CCMA, volent reforçar la feina feta des de la corporació davant els resultats de les noves mesures d'audiència. Però ella mateixa va voler deixar ben clar el futur: "És l'aposta més important [de la CCMA] dels últims 40 anys, que suposa un canvi profund de la corporació i alhora és una aposta de col·laboració amb el sector audiovisual per a produir continguts que siguin competitius, que siguin de qualitat i en llengua catalana". 

Una de les principals responsables d'aquest full de ruta és Cristina Villà, directora d'Innovació, Recerca i Estratègia Digital del 3Cat. "Volem que ens mesurin des de fora", va assegurar, remarcant el fet que la comparativa amb els competidors i la capacitat "de saber i estudiar els hàbits de consum" són claus per a teixir els futurs continguts de l'entitat. Romà reivindicava, segons els criteris del 3Cat, que la plataforma "va per davant de la majoria de les plataformes amb què competim a escala estatal". Les dades de Kantar Media, a través de la Cross Platform View, col·locava la corpo catalana per sobre de Movistar, Atresmedia o RTVE Play. 

Ara bé, el futur passa per la tria acurada dels continguts, independentment del seu àmbit. Cristian Trepat, director de l'Àrea de Continguts, Programació i Cultura del 3Cat, va deixar ben clar que l'estratègia a seguir és la de "l'adaptació constant". I això, realment, què implica? Primer, la reconfiguració de l'arquitectura narrativa i del ritme. També aconseguir una major diversitat de continguts i més llibertat creativa. D'exemples n'hi ha a cabassos, a la plataforma.

La transformació de gèneres específics i aconseguir noves estratègies de prescripció per arribar a nous públics són els darrers pals de paller del pla a seguir. El futur del 3Cat implicarà riscos en l'aposta de continguts, en la distribució dels formats i en la tria de les cares o les temàtiques que representaran la marca. Però Romà va remarcar un fet diferencial que cap de les plataformes mostrades en les dades de Kantar Media tenen: la llengua. "La nostra raó de ser, la llengua, és un valor a l'alça. Un fet diferencial respecte a la competència que ens permet situar-nos al capdamunt del consum de vídeo i àudio a demanda", va sentenciar Romà. Les dades, però, seran l'indicador final si l'estratègia, a mig termini, continua funcionant.