Els teleespectadors feia temps que demanaven entreteniment de qualitat en català. Quins elements han estat determinants per aconseguir l'èxit?
Per David Montufo
"Eufòria" ha arribat fort a TV3. La pública catalana, per fi, ha assolit un dels seus principals reptes: atreure un públic jove amb un programa d'entreteniment de qualitat en català. El talent català busca el cantant amateur més complet de Catalunya. Després d'un multitudinari càsting, on es van presentar més de mil cinc-centes persones, es van escollir 16 aspirants, dels quals quatre van ser eliminats el dia de l'estrena. Des de la primera gala, el programa ha rebut molt bones crítiques i una gran acollida per part de l'audiència.
"Eufòria" ha recuperat l'entreteniment en català i el públic jove
El retorn de la música en directe, generant entreteniment en català, és servei públic en estat pur. Així sí. El talent i la música sempre han estat dos elements clau a la televisió, però a TV3 feia molt que no es veia. Per fi, el programa produït per Veranda i TV3 ha aconseguit recuperar el target jove que la pública havia perdut als darrers anys, arribant a aconseguir una quota de pantalla de prop del 50% en aquesta franja d'edat. És per això que podem dir que "Eufòria" és un programa de joves i per a joves.
Que la televisió hagi recuperat aquesta franja no és l'única bona notícia, perquè la música també és una gran triomfadora del fenomen. I més quan als darrers anys havia anat agafant un paper secundari a la televisió, quedant relegada a una funció purament acompanyant. Amb l'arribada d'aquest format, la música en directe torna a TV3 i amb cançons en català. Sí, no és fàcil escoltar música catalana a la televisió, i que això s'estigui aconseguint, d'una manera tan dinàmica i atractiva, és una gran notícia.
La feina en equip, clau
A part de la incorporació del VAR musical com a novetat a un talent show, fet que genera intriga, el que més em va fascinar de la primera gala va ser que els cors de cada concursant els facin les seves companyes, pel significat que té. Tots lluiten per un repte: guanyar, però a la vegada tots estan connectats entre sí. Una forma d'aprendre amb valors i d'enviar un missatge molt important, tant al panorama musical com a qualsevol aspecte de la nostra vida: a una competició, la complementació suma, la bel·ligerància no.
La feina en equip fa que entre els concursants hi hagi unió i, a més a més, genera curiositat a l'espectador a cada actuació. El fet de veure joves gaudint amb il·lusió del que els agrada fer, juntament amb el talent que desprenen, fa que a l'escenari es generi tot un espectacle que captiva als espectadors, desencadenant nostàlgia, benevolència i simpatia cap a uns concursants que setmana rere setmana lluiten per continuar vivint l'experiència de la seva vida.
Dinamisme i qualitat
Tot i el vertigen que produïa un format d'aquesta magnitud a una cadena com TV3, l'honestedat ha jugat a favor. Acostumats a veure formats similars a grans cadenes, les quals compten amb pressupostos bastant més elevats, "Eufòria" està demostrant que menys és més en aquest aspecte. Evitant presentacions i trànsits eterns, per allargar cada programa i millorar la xifra d'audiència, s'ha aconseguit que el ritme sigui molt més dinàmic i atractiu. A més a més, m'ha encantat el joc de rol marcat per la idea creativa del format. Acostumats a veure la figura d'un presentador o presentadora com a líder exclusiu de cerimònies, "Eufòria" ha trencat el gel, donant major protagonisme al jurat i al professorat de l'acadèmia, fent-los partícips a cada gala i generant un vincle amb l'audiència. El que també ha causat connexió amb els seguidors del format ha estat les connexions en directe que es fan durant quatre dies a la setmana a través de les xarxes, apropant així als fans d'"Eufòria" amb els concursants i l'equip que treballa amb ells durant la setmana.
"Les posades en escena d'"Eufòria" no tenen gens a envejar d'altres talents shows similars"
També cal mencionar la gran feina que s'està fent darrere de les càmeres. Una realització que ha sabut utilitzar a la perfecció cada seqüència i espai; una ambientació que ha jugat excel·lentment amb les tonalitats i els llums; i posades en escena que, tot i les dificultats econòmiques, no tenen gens a envejar d'altres talents shows similars. El que està clar és que hi ha un equip ambiciós i il·lusionat que ha aconseguit que "Eufòria" sigui el que és, amb un càsting molt divers, necessari a la pública i qualsevol format audiovisual. Sense dubte, TV3 ha encertat recuperant l'entreteniment que tants trobàvem a faltar i ha convertit les nits de divendres en una franja familiar d'espectacle i molta eufòria.