Els punts forts i dèbils de la temporada televisiva 2020/2021

Presentadors dels 'TN' de TV3

TV3 i Telecinco es troben en plena lluita pel lideratge a Catalunya

Per David Montufo

La temporada televisiva 2020/2021, que va començar al setembre de l'any passat, ha estat marcada per la pandèmia del coronavirus. A Catalunya, hi ha hagut una clara competència entre les dues cadenes líders del territori: la cadena líder per excel·lència, TV3; i Tele 5, que ha anat guanyant terreny, sobretot els darrers mesos. Si ens fixem en les audiències de les dues cadenes, podem veure com la imbatible TV3, que havia estat líder durant 46 mesos seguits, ha anat reculant lleugerament des del febrer de 2021, passant d'un 15,2% de quota de pantalla, a un 13,9% aquest juny. Mentrestant, Tele 5, ha pujat considerablement, passant de l'11,5%, que va aconseguir al febrer, fins al 14,4% del juny. L'Eurocopa de futbol, 'Supervivientes' o la docusèrie de Rocío Carrasco han estat els palts forts de Tele 5 per aconseguir doblegar a TV3, que al juliol segueix en 2n lloc.

En tercer lloc, hi ha Antena 3, que s'ha mantingut al voltant de l'11% de quota els darrers mesos. Molt més avall hi trobem a La 1 (entorn del 7%), La Sexta (6-7%) i Cuatro (al voltant del 5%).

A continuació, analitzem els punts forts i dèbils de les principals apostes de les cadenes a Catalunya:

TV3

TV3 porta des de l'estiu de 2017 aconseguint un ampli lideratge de 46 mesos consecutius, des de l'impacte del 'Procés'. La televisió pública catalana compta amb uns excel·lents serveis informatius, que aconsegueixen grans dades d'audiència i són els espais més vistos la majoria de dies de l'any. De la seva graella diària també destaquen les bones dades de 'Els matins', que tot i veure's superat força dies per l''Aruser@s' d'Alfons Arús, obté xifres al voltant del 18%. Cal destacar la línia ascendent que ha aconseguit el magazín de Ricard Ustrell amb 'Planta baixa', que s'ha fet un forat en una franja abans liderada per 'Al rojo vivo' de García Ferreras. La sobretaula és un dels valors segurs, amb la sèrie 'Com si fos ahir', que s'ha mantingut líder, però ha vist com el 'Tot es mou' de Melero i Marquina ha patit contra 'Sálvame'. Pel que fa als programes no informatius, destaquen la sèrie d'investigació 'Moebius' i el 'Crims' de Carles Porta, que han aconseguit liderar els dilluns. menció a part mereixen 'El foraster' i 'Polònia', que ja s'han convertit en un segell propi de la cadena.

Què passa doncs a TV3 perquè hagi perdut el lideratge enfront de Tele 5? Penso que la cadena pública catalana està massa enfocada en la informació. I no ens equivoquem, l'actualitat informativa és bàsica en un servei públic com és TV3, però segurament necessita combinar i potenciar l'entreteniment als diferents espais. I amb entreteniment em refereixo a anar més enllà de 'Nexes' o 'Tabús', que no han aconseguit l'audiència esperada. Cal apostar per un contingut més arriscat i que agrada a gran part dels espectadors catalans, que ha de buscar alternatives a altres cadenes espanyoles. Un exemple el trobem a la cadena autonòmica basca, que triomfa amb 'El Conquis', un reality de supervivència amb proves extremes.

Telecinco

Telecinco, que ha anat guanyant terreny, ha aconseguit molt bones dades amb les docusèries ('Cantora, la herencia envenenada' i 'Rocío, contar la verdad para seguir viva') i els realitys, en els que destaquen aquesta temporada: 'La isla de las tentaciones' i 'Supervivientes'. L'altre plat fort ha estat 'Got talent', que continua enganxant amb les seves reemissions els matins del cap de setmana. La cadena també gaudeix d'una programació diària bastant sòlida amb programes com 'Sálvame' o 'El programa de Ana Rosa'.

Però no tot són alegries. La cadena ha vist com no ha pogut mantenir la franja abans dels informatius, des que Antena 3, emet 'Pasapalabra'. L'aposta pel concurs 'El precio justo', no va ser reeixida i va ser retirat a les poques setmanes. Un fet que ha afectat a l'informatiu de Pedro Piqueras que s'ha vist superat per Antena 3. Una altra franja complicada per Tele 5, és l'access prime time, que no compta amb cap programa específic i només obté bones dades quan programa un espai amb certa expectació com 'Supervivientes'. La propera temporada provarà sort amb un altre concurs: 'Alta tensión', que segurament competirà amb 'Pasapalabra'.

Antena 3

Tot i ser la tercera en discòrdia, Antena 3 ha sabut competir bé en les franges que quedaven més buides de la seva competència. La cadena té dos concursos diaris que aconsegueixen bones xifres ('La ruleta de la suerte' i 'Pasapalabra') i, a més, també obté molts bons resultats amb els informatius, tant al migdia com a la nit, si bé sempre per darrere de TV3. La gran aposta de la temporada han estat les sèries turques ('Mujer' i 'Mi hija'), que s'han emès amb èxit durant tota la temporada. I, pel que fa a l'entreteniment, la cadena també ha obtingut bons resultats en prime time amb espais d'entreteniment com 'Tu cara me suena' o 'La Voz'.

Però també ha tingut algun entrebanc inesperat. 'Mask Singer', que va arrasar a la seva primera temporada, ha caigut en la seva segona, encara en emissió. La franja del matí amb 'Espejo Público' de Susanna Griso, també obté dades molt modestes i a la de la tarda, abans de 'Pasapalabra', la sèrie 'Amar es para siempre', no obté l'aval dels espectadors. La cadena, ha tornat a apostar per una sèrie turca, 'Tierra Amarga', al lloc del concurs 'Ahora Caigo', per mirar de rellançar la franja que lidera 'Sálvame'. Els reptes de la cadena d'Atresmedia a partir del setembre haurien de ser consolidar el seu day time i les nits dels caps de setmana.

La 1

La cadena pública ha tingut la pitjor temporada de la seva història. A excepció de 'Masterchef', La 1 ho ha tingut difícil per aconseguir dades mínimament acceptables. Tot i això, la cadena pública ha apostat per productes molt interessants, ja que ha combinat cultura i entreteniment.

Com a errors, penso que un d'ells ha estat 'La primera pregunta', que tan sols va durar 3 programes en antena, ja que va voler abraçar diverses temàtiques que no van arribar a bon port. D'altra banda, crec que 'Prodigios' i 'Dos parejas y un destino' han estat dos formats que podrien ser interessants, però crec que han tingut un ritme fluix, sobretot el primer, i no s'han sabut promocionar ni vendre, sense personatges de crònica social potents. Les sèries han passat totalment desapercebudes, tot i tenir molt bona qualitat. La idea d'avançar-les a l'access prime time i emetre-les a partir de les 22h, no ha estat una bona idea, ja que han hagut de competir amb formats consolidats com 'El Hormiguero'. A partir de la propera temporada, seria interessant programar un bon programa d'access prime time, amb entrevistes a convidats frescos i que generin interès, i que les sèries comencin cap a les 22:45 h.

Però també s'ha de reconèixer que, tot i les baixes audiències, sèries com 'Hit', educatives i dirigides a un públic jove, ha estat un gran sí a la programació. De fet, la idea de fer un debat posterior analitzant els temes tractats, penso que és una idea molt bona i que una cadena pública hauria de fer més sovint.

La 1 també ha apostat pels 'talents' amb bon nivell com 'The dancer' o 'Maestros de la costura' que, tot i necessitar petits canvis d'organització, han transmès entreteniment de qualitat. I un altre programa que va créixer durant la seva emissió i que va aconseguir dades correctes en audiències va ser 'La noche D', presentat per Dani Rovira, que va aconseguir reunir personatges de gran reconeixement i generar un espai de reunió i entrevistes molt interessants.

Per acabar, no em vull oblidar de la producció de RTVE a Catalunya, que ha apostat per programes de producció pròpia en català com 'Obrim fil' de Xavier Sardà, 'Cafè d'idees' de Gemma Nierga o 'En primera línia'. Sens dubte, han estat programes que han combinat perfectament informació i entreteniment, aconseguint un públic fidel.

La Sexta i Cuatro

De les privades minoritàries, cal destacar el gran paper del programa 'Aruser@s', que ha obtingut xifres espectaculars a Catalunya, situant-se en primera posició per davant de 'Els matins' de TV3, amb quotes per sobre del 20%. A Cuatro, sense cap aposta matinal solvent, ha quedat relegada a la darrera posició del rànquing. Tot i això, espais com 'First dates' o 'Cuatro Milenio', segueixen amb una audiència fidel.

ETIQUETES:

Aquesta noticia té 1 comentari

  1. Rita

    El que no poden fer TVE o TV3 és caure en la tele-merda de les anomenades "privades". No s'ha de patir per ser la primera, a canvi d'enmerdar el pais s'ha de ser la millor.

Deixa un comentari