“Vintage”, la nova sèrie de TV3 que fa de mirall a una generació

La comèdia dramàtica protagonitzada per Lluís Villanueva i Abel Folk mostra dos homes que entren en crisi intentant adaptar-se als nous temps

Publicat el 08 de juliol de 2024 a les 11:20
Actualitzat el 13 de juliol de 2024 a les 20:49

Vintage aterra aquest dilluns a TV3. Es tracta d’una comèdia dramàtica de vuit capítols que interpel·la una generació que intenta adaptar-se als nous temps. La sèrie, coproduïda per 3Cat i Brutal Media, compta amb un tàndem còmic protagonitzat per Genís (Lluís Villanueva) i Paco (Abel Folk), una parella d’amics a tocar de la seixantena, que hauran de fer front a noves situacions que els obligaran a canviar, adaptar-se a les noves generacions, i fins i tot, a tornar a començar. “És el viatge de la vida, de ser capaç de ser honest amb tu mateix, és un mirall”, així ho ha definit Villanueva a la preestrena a la qual ha acudit El Món de la Tele.

La sèrie va dirigida al públic de més de 40 anys, però també els més joves podran veure-hi reflectides les dinàmiques familiars que han pogut viure a casa. Per a l’anomenada “generació boomer” aquesta comèdia esdevé un mirall, on sota la capa humorística, es pot descobrir el retrat de les masculinitats tòxiques i les crisis identitàries, que no només pateixen els joves, també els més grans.

La gent de la nostra generació estem vivint un moment que és una mica complicat, perquè els usos i costums de les relacions han canviat molt i vam rebre una educació que deia justament el contrari del que ara convé. Alguns hem hagut de fer un esforç per adaptar-nos a aquestes circumstàncies, que evidentment són molt sensates”, ha explicat l’actor Folk.

Es tracta d’un relat de contrastos, la contraposició de les generacions joves i les més grans, i del gènere masculí-femení.  Vintage és un mirall de totes les generacions, jo personalment llegint els guions em sentia identificada amb la filla. També aprens de les altres generacions”, ha comentat l’actriu Diana Gómez, qui encarna Xusa, una noia simpàtica i expansiva que representa aquesta figura contraposada als dos protagonistes, per edat i per gènere, i qui serà incentiu perquè en Paco comenci el viatge cap a l’autoconeixement. Al costat dels protagonistes, completen el repartiment Carme Pla, Llum Barrera, Francesc Colomer, Sílvia Marsó i Albert Pla.

Teràpia per a la generació boomer

Els protagonistes són dos homes construïts amb bases patriarcals, però ràpidament ens adonem que són polièdrics, perquè darrere la seva masculinitat tòxica, descobrim dos homes perduts que busquen la manera de trencar amb l’herència de la masculinitat hegemònica i és llavors quan no es troben a ells mateixos.

Aquest viatge desconstructor li costarà més a uns que a d’altres. En Paco és un director comercial molt segur d’ell mateix, però desmesurat amb la seva confiança, caient en situacions vergonyoses, incitat pel seu afany de seduir noies joves o d'intentar demostrar que encara pot seguir un ritme de festa desfasat.

L’interès d’aquest personatge rau en la seva complexitat, perquè no és tan arquetípic, és “lliure”, com l’ha definit Abel Folk, no té fre i diu i fa el que li passa pel cap, això el converteix en un personatge encantador. “És un personatge que no té vergonya de ser com és, primer per ignorància, però després de mica en mica anirà veient que ser com és no està tan bé. El que el redimirà és que la història que va vivint a la sèrie, l’obliga a canviar i ell canvia. Això és la cosa bona que té”, ha comentat l’actor.

La comèdia s’endevina quan el situes al costat d’en Genís, psicòleg i escriptor de novel·les d’autoajuda, que ràpidament es desmunta quan s’assabenta de la infidelitat de la seva dona, un fet que és el tret de sortida per a la seva crisi personal. L’actor, Lluís Villanueva, ha mostrat el seu agraïment per aquest personatge: “La crisi més greu que té és amb ell mateix, és un personatge que desmunten amb 10 segons. És comèdia al 100%, perquè encara no l’han presentat i ja l’han desmuntat”. 

Xoc generacional

Un focus poc comú que planteja Vintage és l’edatisme. De fet, la idea també neix fruit de la saturació de sèries per a joves, tal com ha explicat el director i guionista Juan Cruz en una tertúlia posterior, moderada per Xantal Llavina: “Per part de la cadena hi havia la necessitat de tenir una comèdia adulta i reflectir aquesta realitat del xoc intergeneracional, dels canvis que patim a la vida, que són realment la font de comèdia. Potser els canvis més importants són l’adolescència i després, l’entrada a la maduresa, on de sobte són escenaris que no entenem i hem de començar a integrar i a adaptar-nos, i no sempre de la mateixa manera”.

La psicòloga Dolors Reig també ha intervingut en la tertúlia posant llum als motius que condueixen a aquest “xoc generacional” i plantejant què els passa a la generació de 20 a 26 anys que no marxen de casa: “Jo crec que ha estat una generació molt maltractada, els hem robat la infantesa. Entre la pandèmia, les crisis i el fet de no poder-se independitzar, està generant una sèrie de dinàmiques socials a les cases molt estranyes”.

A la sèrie s’exploren les diferents generacions, així com el maneig de les tecnologies i les crisis personals que acaben derivant en un viatge cap a l’autoconeixement. Es tracta d’un mirall, no només per a l'autodenominada com a generació boomer, que els pot servir de teràpia, però que també farà reflexionar els més joves. Vintage es podrà veure a partir d'aquesta nit de dilluns a l’estrena de TV3 i dimarts ja estarà disponible a la plataforma 3Cat.