Diane Keaton és una actriu que ha deixat una empremta immensa en moltes generacions d'espectadors. La seva pèrdua ha estat un cop molt dur per a Hollywood, un sector que ha acomiadat una de les seves intèrprets més autèntiques, fidels al seu estil, a la seva identitat i a un estil que va mantenir fins als seus últims dies. Keaton, qui va ser menystinguda pels sectors més conservadors d'un país com els Estats Units que sempre jutjava les seves actrius més avantguardistes, va ser tota una icona a l'hora de desenvolupar la seva feina, les seves activitats fora de càmera i les seves amistats com molt poques estrelles han pogut. A l'hora de treballar destacava com poques. No és menor que sigui l'actriu amb més pel·lícules a la llista de Els 100 millors films de la història per a l'American Film Institute.
Lligada eternament a dues marques cinematogràfiques, Keaton va saber desenvolupar-se a l'ombra d'aquests dos grans llegats amb un estil propi que va desenvolupar a una certa edat després d'una aturada on va decidir fer, literalment, el que li venia de gust. L'actriu va ser la primera gran mussa de Woody Allen, amb qui va mantenir una llarga relació, i en segon terme va ser Kay Adams, l'esposa de Michael Corleone a la trilogia de The Godfather. Quatre nominacions als Oscars i endur-se el premi per Annie Hall a finals dels setanta la van consolidar com una de les figures més destacades del Hollywood del segle passat. Tot i això, la seva filmografia està marcada per dues etapes: la de les dues marques citades i una altra, més posterior i amb més incidència al segle XXI, en la qual va voler dedicar-se al que alguns considerarien com "cinema més fàcil".
Des d'El Món de la Tele hem volgut recopilar les millors obres mestres de la filmografia de Keaton disponibles a les plataformes de contingut. Diversos títols de categoria en els quals ha treballat l'actriu no estan disponibles en streaming a Catalunya. Per tant, si trobeu a faltar algun film, és per aquest motiu. Com l'objectiu és reivindicar les obres mestres de la seva filmografia, hem deixat fora títols menors i hem hagut de destacar diversos títols d'Allen com a director perquè Keaton va treballar de manera activa en bona part de les seves obres magnes. Pel que fa a The Godfather ens hem limitat només a una en representació de totes tres.
PLAY IT AGAIN, SAM - Disponible a Rakuten TV
Els espectadors més contemporanis no saben que Diane Keaton i Woody Allen van treballar plegats per primer cop en una pel·lícula que no dirigia el cineasta novaiorquès. Va ser en aquest títol de 1972, la segona feina cinematogràfica de Keaton, en la que va despuntar amb escreix i li va valdre un reconeixement de cara a la crítica i al gran públic. La història, però, prové d'Allen, d'una obra de teatre que va decidir adaptar en un guió fílmic que va dirigir Herbert Ross. Una trama molt personal de l'autor, en la qual ell representa un cinèfil que pateix al·lucinacions: Humphrey Bogart, l'icònic actor, apareix per donar-li consells sobre com flirtejar amb les dones. Keaton interpretava el paper de la dona d'un amic seu que li presenten possibles pretendents. És la llavor de la química que tots dos representarien durant molt de temps.

- Un fragment de la pel·lícula Play It Again, Sam
- Paramount Pictures
MORNING GLORY - Disponible a SkyShowtime i a Movistar+
No permetrem que cap persona amb el gust atrofiat pugui dubtar de la meravella i dolça història que representa aquesta pel·lícula protagonitzada per Rachel McAdams, Harrison Ford i la mateixa Keaton. L'actriu interpreta un paper secundari en aquesta trama sobre una productora d'un programa matinal de segona categoria de la televisió estatunidenca i que, a través de la seva passió, aconsegueix reconduir un malhumorat periodista de renom que es veu rebaixat a fer reportatges molt més blancs i de menor càrrega política. Keaton es desenvolupa de manera excel·lent en aquesta caracterització de dona empoderada, que flueix amb la situació, dona de molt bagatge televisiu i que està fins al monyo de Ford i el seu personatge. Una espècie de mare per al personatge de McAdams, però també una ànima lliure com va ser ella mateixa en vida.

- Diane Keaton amb Harrison Ford a Morning Glory
- Paramount Pictures
ANNIE HALL - Disponible a Filmin
No hi ha cap dona jove de 1977 -i segurament dècades posteriors- que no volgués assemblar-se, ni que sigui durant una estona, a Diane Keaton interpretant Annie Hall. Una de les obres més importants de la comèdia cinematogràfica del segle XX i de la filmografia de Woody Allen, en la qual Keaton interpreta un personatge que es va acabar cruspint el protagonisme de l'humorista, director i actor principal. Una obra on l'humor té un sabor amarg, intel·lectual i amb un flaire immens a les creacions d'Ingmar Bergman -citat en un gag de la pel·lícula i un dels referents inherents d'Allen- que va saber crear una nova onada de pel·lícules còmiques i vertebrar el que seria el fil conductor de moltes obres del cineasta. No és per menys que Keaton aconseguís l'Oscar i Woody Allen s'emportés els tres més imporants: pel·lícula, direcció i guió original.

- Woody Allen i Diane Keaton a Annie Hall
- United Artists
LOOKING FOR MR. GOODBAR - Disponible a Filmin
Un dels drames més desconeguts de Keaton és aquesta pel·lícula de 1977 -sí, el mateix any que Annie Hall- en què interpreta una professora de nens sords. La trama del seu personatge és molt important pel que representava: una dona que deixa enrere una família opressiva amb ella, trencant una relació sentimental que no tenia cap mena de futur. A part de ser professora per a menors discapacitats, per les nits el seu personatge es transforma i decideix experimentar, viure i seguir tota mena d'aventures nocturnes per a tenir totes aquelles llibertats que li havien negat.

- Diane Keaton a la pel·lícula
- Paramount Pictures
MANHATTAN - Disponible a Movistar+ i a Filmin
La segona obra mestra dirigida i protagonitzada per Woody Allen amb Diane Keaton. Encara que la parella formarà part d'aquesta llista en més ocasions, el film de 1979 va ser la culminació d'una fórmula esplèndida per a l'època i que passaria pocs filtres en l'època actual. Allen interpreta un home d'avançada edat que surt amb una menor d'edat, sense cap mena d'escrúpols, i té una exparella que ha confessat ser lesbiana. Sota aquest escenari d'embolics (i delictes) amorosos, l'humorista conflueix en el fet que el seu personatge s'enamora de la promesa del seu millor amic i té la brillant idea de deixar la feina. Una macedònia plena de tots els ingredients que van consolidar Allen i Keaton com una de les grans parelles cinematogràfiques de la dècada dels 70 i dels 80.

- Diane Keaton i Woody Allen a Manhattan
- United Artists
SOMETHING'S GOTTA GIVE - Disponible a Amazon Prime Video
Keaton roba el protagonisme de Jack Nicholson en aquesta comèdia romàntica de principis de segle XXI que, lluny de ser les carismàtiques històries d'amor que va protagonitzar amb Allen, suposa una obra mestra de la seva filmografia pel nou to que va decidir prendre en la seva carrera. Molts menystindran aquesta espècie de "comèdies més fàcils", però interpretar la mare de la nova parella de Nicholson a la pel·lícula i trencar aquesta imatge d'home gran sortint amb joves per donar peu a l'amor veritable és un toc d'atenció i una declaració d'intencions.

- Jack Nicholson i Diane Keaton a Something`s Gotta Give
- Columbia Pictures, Warner Bros
INTERIORS - Disponible a Filmin
El millor drama de la filmografia de Woody Allen i una de les poques pel·lícules en les quals ell no apareix en el repartiment. La protagonista, en canvi, era la seva parella en aquells moments: Diane Keaton. Tres filles intenten donar suport emocional a la seva mare, que ha quedat soltera després que el seu marit decidís abandonar-la. Allen vesteix una obra pràcticament teatral, atrapada en interiors (d'aquí el seu nom, perquè no és només una qüestió emocional, sinó també física) i construïda a través de la dissertació dels seus personatges, tots ells trencats internament per circumstàncies diferents.

- Diane Keaton a Interiors
- United Artists
MANHATTAN MURDER MYSTERY - Disponible a Filmin i a Rakuten TV
Deixant de banda Manhattan i Annie Hall, aquesta és la gran comèdia per caure per terra a rialles de la dupla Keaton i Allen. El paper d'ella, una mestressa que s'avorreix moltíssim a Nova York i que comença a sospitar d'un veí com a possible culpable d'algun crim, s'agrupa de manera deliciosa amb el neuròtic i hipocondríac que interpreta ell. A sobre, la pel·lícula afegeix garbulls amorosos amb Alan Alda i Anjelica Houston com a grans convidats estrella amb aquesta història que no ha perdut ni un segon de vigència amb el pas del temps.
FOTO
THE GODFATHER - Disponible a Netflix, Amazon Prime Video, SkyShowtime i Rakuten TV
Era 1972. Diane Keaton només havia estrenat un llargmetratge, dos anys abans, amb poca pistonada de crítica, públic i taquilla. En aquells temps va captivar un jove Francis Ford Coppola que estava dirigint una epopeia italoamericana que ni Keaton ni Coppola ni els membres de la Paramount eren conscients que canviaria, per sempre, la indústria del cinema. Keaton acceptava el paper de la Kay Adams, una jove enamorada d'un ben plantat com Michael Corleone, interpretat per Al Pacino, que tenia una família peculiar. Uns germans molt diferents entre sí i un pare que, més enllà que fos conegut per la premsa, ostentava molt poder. Ella no sabia per què. Acabava d'entrar a la família dels Corleone, de la màfia i de The Godfather, la trilogia que canviaria el món. El seu paper com a Adams el tornaria a fer el 1974 en la segona part i el 1990, amb un protagonisme més central i nostàlgic, en l'ocàs d'en Michael. La mirada del final, en la primera entrega, d'ella cap a l'escena del despatx dels Corleone, mentre es tanca la porta i en Michael es consolida com el nou padrí, és històrica.

- Diane Keaton com a Kay Adams a The Godfather
- Paramount Pictures