Així és «Els nous altres catalans», el premi Ondas a Millor Programa de Proximitat de SER Catalunya

Ràdio

El reportatge busca radiografiar quines realitats i a quins obstacles s'enfronten les persones migrades a l'actualitat fent una comparativa amb la famosa obra de Paco Candel dels anys seixanta

Publicat el 04 de novembre de 2026 a les 17:37

Ràdio Barcelona i SER Catalunya està d'enhorabona. Els Premis Ondas han reconegut un dels espais més singulars de producció pròpia, Els nous altres catalans, com el Millor Programa de Ràdio de Proximitat. El jurat el reconeix amb aquest distintiu "per donar veu a les persones immigrants i reivindicar una Catalunya diversa i inclusiva, amb una gran riquesa sonora". Un dels elements més singulars del programa és la memòria a Paco Candel. 

Com ho fa? És un reportatge sonor que busca radiografiar quines realitats i a quins obstacles s'enfronten les persones migrades a l'actualitat. Aquest punt de vista del 2026 el connecten amb els anys seixanta, amb Els altres catalans que va descriure Candel en la seva obra.

A més, el jurat dels Ondas reconeix que Els nous altres catalans fa "l'esforç d'amplificar el seu missatge incorporant veus rellevants de la societat civil, mantenint una factura tècnica molt acurada i una gran riquesa sonora". Fins a 40 personalitats catalanes 

El programa ja va rebre el premi Montserrat Roig de Periodisme Social i des de SER Catalunya han celebrat de valent el guardó de l'Ondas. Diversos dels integrants del reportatge sonor ho van celebrar als estudis del carrer Casp.

La narració de tot el reportatge va a càrrec de la comunicadora, psicòloga i artista d'origen marroquí Imane Raissali, que repassa la seva pròpia història vital com a dona immigrant a Catalunya, alhora que retrata la situació actual i la compara amb el relat de Candel de fa 60 anys.

Fins a 40 personalitats del país han participat a Els nous altres catalans: des del president de la Generalitat, Salvador Illa, el president del Parlament, Josep Rull, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, el jugador del Barça, Fermín López, l'exmajor dels Mossos d'Esquadra, Josep Lluís Trapero, el director de cinema Marcel Barrena o l'actriu Greta Fernández.

També Carles Francino -qui presenta La Ventana a la Cadena SER, a Madrid- o el fundador d'Open Arms, Oscar Camps. La llista completa i els episodis es poden consultar en aquest enllaç. El programa està apadrinat per Maria Candel, filla de l'autor dels altres catalans, que també forma part de les veus participants.

Escull El Món de la Tele com la teva font preferida de Google