L'actriu Claudia Cardinale, icona del cinema clàssic italià, ha mort aquest dimarts als 87 anys a prop de París, segons ha confirmat el seu agent, Laurent Savry. La diva que va triomfar especialment els anys 60 i va ser musa de grans directors.
Nascuda a Tunísia el 1938 i amb nacionalitat italiana, és considerada com una de les grans actrius del cinema europeu, amb una extensa carrera de bracet de directors de la talla de Sergio Leone, Mario Monicelli, Pasquale Squitieri, Luchino Visconti, Richard Brooks, Franco Zeffirelli o Federico Fellini. Algunes de les últimes produccions han estat l'espanyola L'artista i la model (Fernando Trueba, 2012) i el llargmetratge búlgar Twice upon a time in the west (Boris Despodov).
Un dels moments més àlgids de la carrera de l'actriu va ser l'any 1963, quan va assolir la fama mundial amb la pel·lícula Vuit i mig, de Federico Fellini. El mateix any, Cardinale va protagonitzar l'adaptació de Visconti de la novel·la de Lampedusa (El gatopardo) juntament amb l'actor estatunidenc Burt Lancaster.
Amb tot, ha participat en altres títols llegendaris com La pantera rosa, L'amant de Mussolini o Les petrolieres amb Brigitte Bardot. El seu debut va ser el 1958 amb l'actor Omar Sharif a la cinta Goha, tot i que va ser la pel·lícula Rufufú, protagonitzada per Vittorio Gassman, la que el va fer guanyar renom a Hollywood. Tot i que l'actriu va participar en diversos llargmetratges americans, com ara El fabulós món del circ (1964) o Missió secreta (1965), Cardinale sempre va reivindicar que ella era europea i que Europa era on volia viure.
Pel que fa a la seva vida personal, Cardinale va tenir dos fills. El primer, Patricio, a una edat molt jove i en unes circumstàncies complicades, ja que va ser fruit d'una violació. Després de nou anys de matrimoni amb el productor italià Franco Cristaldi, el 1974 va iniciar una relació amb el director napolità Pasquale Squitieri, amb qui va tenir la seva segona filla, també anomenada Claudia. Després de la mort de Squitieri, el 2017, Cardinale es va traslladar de Roma a París per gaudir d’una vida més tranquil·la i discreta, lluny de la pressió mediàtica.
