La directora de cinema Carla Simón competirà per la Palma d'Or del Festival de Canes 2025. Després d'aconseguir l'Os d'Or a la Berlinale per Alcarràs el 2022 i un premi a Millor Òpera Prima per Estiu 1993, també a la capital alemanya, la cineasta catalana entra ara a la secció oficial de la mostra francesa amb Romeria, la que serà el final de la seva particular trilogia de la família.
La nova obra de la catalana abordarà diversos moments de la història postfranquista. Segons van explicar des d'Elastica Films, la principal productora, la narració passarà "en dos temps": un, durant la transició espanyola i després entre principis i finals dels anys 80. La pandèmia de les drogues a l'Estat, com va fer de mal l'heroïna, la irrupció de la sida o totes aquelles històries generacionals que van quedar tapades per una època que només giravoltava en la política.
La mateixa directora, explicava a l'Acadèmia del Cinema Espanyol sobre Romeria: "Les relacions familiars em fascinen perquè no les escollim. La família és l'origen de molts conflictes, traumes i baralles, però també és l'origen de l'amor, la confiança i la lleialtat més profunda". Ara podria afegir un altre gran guardó a la seva col·lecció amb només tres llargmetratges.
Simón, una de les directores més importants dels nostres temps, també competirà amb un altre cineasta de l'estat espanyol: Oliver Laxe. El gallec presentarà Sirat, de la mà de la productora El Deseo -la de Pedro Almodóvar- després del triomf de O que arde, una pel·lícula que va recollir dos Gaudí, dos Goya, i un reconeixement a Canes. El protagonista, a més, serà un català: Sergi López.