Romà reivindica els canvis als mitjans públics: «Necessitem consolidar el projecte del 3CatInfo»

La presidenta del 3Cat admet a El Matí de Catalunya Ràdio amb Ricard Ustrell que no tanquen la porta a desfer modificacions, esquiva les acusacions polítiques i nega cap mena d'espanyolització: "Les marques TV3 i Catalunya Ràdio estan més vives que mai"

Publicat el 01 d’octubre de 2025 a les 11:01
Actualitzat el 01 d’octubre de 2025 a les 11:04

Rosa Romà, presidenta del 3Cat, ha reivindicat els canvis que han assumit els principals mitjans públics del país en les darreres setmanes. En una entrevista a El Matí de Catalunya Ràdio amb Ricard Ustrell, ha estat molt clara: "Tenim molta feina, necessitem consolidar el projecte del 3CatInfo". Ara bé, també ha fet certa autocrítica: "Les dades ens van molt bé, però hem d'ajustar coses", ha reblat. Romà ha donat explicacions de la situació actual de la corporació en una situació de confrontació política per les modificacions viscudes en les darreres setmanes -Junts va apujar el to dimarts al Parlament- i per certes queixes internes expressades a través dels comitès d'empresa. 

"Analitzarem com ens estan anant les decisions que hem pres i implementar altres plans, com el de diversitat o el de la llengua, per mantenir un nivell de qualitat del català parlat. Una altra de les grans apostes que vull reivindicar és la del 33, una marca molt important per a nosaltres", ha dit durant la conversa a la ràdio pública del país. 

"La percepció de 'perquè volem tenir uns mitjans públics en llengua catalana pagats amb els impostos dels ciutadans' cada vegada és menys discutida", ha afirmat Romà. "Fa tres o quatre anys ho era bastant més. Dos de cada tres catalans consumeixen continguts en llengua catalana dels mitjans públics és un valor que en un context com el que tenim de polarització o radicalització, és necessari, rellevant i complementa la tasca que fan molts altres mitjans", ha deixat clar.

En defensa dels canvis i de 3CatInfo

La presidenta de la corporació de mitjans públics ha explicat els motius pels quals ara existeix la marca del 3CatInfo, un projecte treballat en els darrers dos anys. "Vam identificar la necessitat que tota la informació que generem s'aglutini en un mateix entorn digital i sigui reconeixible en les diferents finestres que tenim. Estem satisfets, el resultat és que el projecte està funcionant. Hem crescut en audiència, hem tingut la millor quota des del confinament del 2020... Creiem que estem en una direcció en la qual arribem a més públic", ha afirmat.

Ustrell li ha insistit en el fet de mantenir-ho tot sota un mateix paraigua. Romà ha admès que darrere de la decisió hi va haver "moltes reflexions i estudis de molts escenaris" i que el fet de "sumar esforços" els beneficiava en "impacte". La presidenta ha posat d'exemple la BBC i la BBC News. El presentador d'El Matí de Catalunya Ràdio, però, li ha posat d'exemple el fet de perdre conceptes com la cantarella "Lidia Heredia, TV3, Washington". Romà ha assegurat que tot plegat té una intenció per poder desplegar els continguts a totes les finestres i canals de distribució.

La direcció del 3Cat ha reivindicat la tasca del govern actual, ha fet referència a les dades de la plataforma -la tercera més vista pels catalans- i ha insistit que des de l'entitat impulsen canals com el Super 3 o EVA, amb la intenció de donar peu a que creadors de contingut en català tinguin més espais.

Un fet discutible, però, són les baixes dades d'audiència diàries que genera el canal infantil del 3Cat i les crítiques per la manca de certs perfils o creadors en llengua catalana. Ara bé, des del 3Cat també han impulsat que Laura Escanes, Àngela Marmol o Dulceida ho fessin en català.

El 3Cat respon les crítiques internes

Preguntada pels comunicats del comitè d'empresa, Romà ha explicat que des de la perspectiva de la direcció, "hi ha hagut la participació dels professionals en molts moments". "Els canvis generen resistències i és normal. Les persones necessitem adaptar-nos i confiar que les decisions que es prenen busquen bons resultats. Tenim resultats històrics per a TV3. Tenim share que no teníem des del 2007", ha tret pit, Romà. "A les xarxes socials hem multiplicat per vuit el nostre impacte", ha reivindicat.

Romà també ha respost a les qüestions sobre la qualitat del 3CatInfo i ella ha assegurat que n'està "molt orgullosa" tot i que "encara ha de madurar i ha de créixer". No ha defugit la situació sobre les correccions, com va passar amb El Temps dels Telenotícies -com va avançar El Món de la Tele-, però no ha volgut anar més enllà. "Necessitem recorregut per veure què ens funciona i que no", ha deixat clar. Ustrell també  li ha posat sobre la taula l'afer dels micròfons de la ràdio i de la televisió.

"És un element a replantejar?", li ha preguntat el presentador. Romà ho ha esquivat. "Les marques TV3 i Catalunya Ràdio estan més vives que mai. Igual que la marca 33, iCat o Esport3. És important treballar un univers de marques complex. Tots estimem la marca TV3 i Catalunya Ràdio. L'hem de reivindicar", ha acabat explicant. "L'arquitectura de marques ara és diferent, però no va en detriment de ningú", ha matisat finalment.

Romà esquiva la qüestió política

En paral·lel, Romà ha respost a les crítiques de Junts: "No entro en política. El que tenim és una marca o una suma de marques més fortes, amb més consum, estem produint més contingut en llengua catalana que fa tres anys, estem arribant a més públics, els estem mobilitzant i aquesta és l'aposta que volem continuar fent". Romà ha reivindicat el paper del 3Cat per mantenir la llengua catalana, que ara mateix viu un moment de retrocés.

Ustrell també li ha preguntat, en aquest marc, que respondria a les persones que afirmen que està espanyolitzant els mitjans públics. "Jo no crec que Helena Garcia Melero espanyolitzi els mitjans públics, tampoc ho fa Ricard Ustrell ni Laura Escanes. Estem fent continguts en llengua catalana de qualitat que estan connectant amb el públic", ha contestat Romà.

Sobre l'estrena, molt criticada, de Bestial, Romà ha reenvidat les tasques de l'equip directiu: "No he vist l'arrencada del programa, sí que sé tota la polèmica que ha produït. Les crides de cultura són crides que ens permeten aflorar nou contingut. L'equip que ha triat Bestial és el mateix que va triar Tor, Eufòria o Cita Bestial. Amb els continguts audiovisuals a vegades l'encertem i a vegades no, però no pot haver-hi cap dubte que l'equip directiu actual de TV3 és un equip amb un gran encert amb els continguts que està triant".

Les friccions entre el 3Cat i el 2Cat

Ustrell també ha preguntat a Romà sobre l'aparició del canal La 2 Catalunya, que veurà la llum en les pròximes setmanes. "Nosaltres som una empresa catalana i pública. Ens centrem en casa nostra, no ens podem centrar en els altres mitjans i menys els que tenen seu a Madrid. La lògica de presa de decisions no és la mateixa que nosaltres. Celebro que hi hagi més contingut en llengua catalana i alhora ens el mirem com a qualsevol altre competidor, és a dir, per saber com ens pot afectar o no".

Sobre el conflicte entre el 3Cat i l'aparició de la mosca del nou canal d'RTVE, l'anomenat 2Cat, Romà ha volgut centrar el focus "en els seus reptes". "Em dedico a escoltar l'organització i els treballadors amb els reptes que tenim al davant. El que passa a Madrid ho seguim, tenim interlocució, però són decisions que no es prenen a Catalunya". Romà també ha assegurat que busquen tornar a recuperar certs drets esportius i reivindicar la marca esportiva de la casa.