Netflix compra Warner Bros i entra en guerra amb el sector: què implica aquesta maniobra?

La multinacional aconsegueix col·locar-se en un lloc privilegiat i negociar l'adquisició de la seva competidora, que també és propietària d'HBO Max; el terratrèmol és majúscul als Estats Units, amb conseqüències directes al Congrés i la Casa Blanca

Publicat el 05 de desembre de 2025 a les 13:31
Actualitzat el 05 de desembre de 2025 a les 13:59

Hollywood cruspint-se Manhattan. La nova era es menja la vella guàrdia. Es poden fer servir tots els símils possibles per la situació actual, però Netflix ha generat un terratrèmol de grans magnituds perquè ha aconseguit comprar la companyia Warner Bros. Discovery després de dies de negociacions i rumors que sacsejaven el sector. En un comunicat emès a la una del migdia d'aquest divendres, hora catalana, la companyia que dirigeix Ted Sarandos ha anunciat que han arribat a un acord per adquirir la multinacional audiovisual per 82.000 milions de dòlars.

Així, el gegant de l'streaming, ha aconseguit passar la mà per la cara a les seves dues grans competidores en aquesta operació macroeconòmica, la Paramount i Comcast (propietària de l'NBC, Universal, Sky o DreamWorks), amb una oferta que suposa 24,5 dòlars per acció. La xifra final és de categoria sísmica. El sector audiovisual dels Estats Units (i de bona part del món) queda trastocat per sempre i la mateixa Netflix ho ha explicat així en el seu comunicat.

"Aquesta adquisició uneix dues empreses d'entreteniment pioneres, combinant la innovació, l'abast global i el servei de streaming de primera classe de Netflix amb el llegat centenari de Warner Bros. de narrativa de classe mundial. Franquícies, sèries i pel·lícules estimades com ara The Big Bang Theory, Els Soprano, Joc de Trons, El Mag d'Oz i l'Univers DC s'uniran a l'extensa cartera de Netflix, incloent-hi Wednesday, Money Heist, Bridgerton, Adolescence i Extraction, creant una oferta d'entreteniment extraordinària per a públics de tot el món".

Com s'ha gestat aquesta compra i quines implicacions genera? En primer lloc, la Warner Bros. Discovery fa mesos que busca comprador. L'estructura empresarial immensa que van formar la fusió de Discovery Innc i WarnerMedia (l'empresa matriu de Warner Bros) després que l'anterior propietària, AT&T, volgués desfer-se d'ella. No és una qüestió de manca de negoci, sinó moviments sísmics en el sector empresarial i audiovisual dels EUA, que segueixen generant fusions (i desfent-les) per tal que les velles majors (a saber, la Paramount, Universal, MGM o Warner) puguin encaixar en els hàbits de consum actual i en l'aparició de grans tecnològiques com Apple o Amazon. Algunes, com MGM, han acabat en mans de Prime. Altres, han estat absorbides per empreses més voluminoses i després estan Netflix i Disney, que juguen en una categoria superior.

 

En tot cas, l'operació de Netflix no és cap opa hostil. És més, la companyia estava disposada -segons la premsa estatunidenca- a oferir fins a 5.000 milions de dòlars addicionals -és a dir, sumats als 28 dòlars per acció- per a adquirir la Warner si els poders federals intenten bloquejar la compra. La pregunta és, per què intentarien bloquejar aquesta compra? Ho podran fer ara que s'ha produit? Aquesta qüestió ja ha arribat al Congrés dels EUA i a la Casa Blanca: la llei antimonopoli. Diversos mitjans especialitzats asseguren que, en el cas que es produís l'operació, Netflix absorbeix HBO Max i gaudirà d'un 30% del sector de l'streaming. A més de tota la cadena de producció que suposa sumar Warner Bros al seu catàleg. Només el Congrés podria aturar la compra i que es fes marxa enrere. O, fins i tot, Donald Trump.

Per a fer-nos una idea de la magnitud de la compra i les xifres implicades, fem la vista enrere a operacions similars. Amazon va comprar la Metro Goldwyn Meyer per 8.400 milions de dòlars. Quan Disney va adquirir Marvel va pagar 4.000 milions de dòlars i quan va absorbir LucasArts, és a dir, tot l'univers Star Wars, va abonar 4.050 milions més. Res s'aproxima al que acaba de fer Netflix.

La Paramount i Donald Trump, claus

Un dels elements que més preocupaven als experts i a les fonts citades pels mitjans especialitzats de Hollywood i dels Estats Units, com el Wall Street Journal, és la possibilitat que Donald Trump interfereixi en el procés, i ara especialment que s'ha gestat. La Paramount Skydance Corporation, una de les companyies audiovisuals que pugnaven per una oferta exclusiva, va denunciar públicament que la Warner "oferia unes condicions propícies per a Netflix" i acusava els dos consells d'administració de tenir "molt bona sintonia", trencant així "un procés just". 

Per què es queixen d'aquesta manera? Actualment, la Paramount ha renovat la seva direcció i el CEO és David Ellison, un reconegut trumpista fill del bilionari Larry Ellison (fundador de la companyia Oracle, de les més importants del sector del software) i que ha decidit escapçar els informatius de l'NBC col·locant a una radical com Bari Weiss. Ja van intentar comprar la Warner amb una oferta de 60.000 milions de dòlars, però aquesta la va rebutjar i va instar a totes les empreses que volien mantenir-se en la subhasta "que augmentessin el preu". Només té aquesta capacitat econòmica una d'elles: Netflix.

 

  • David Ellison, actual CEO de la Paramount

Trump podria incidir-hi perquè per dur a terme una operació d'aquesta envergadura cal aprovació federal i en els darrers mesos, la Casa Blanca no s'ha tallat ni un pèl a l'hora de condicionar la indústria audiovisual. I el president dels Estats Units tampoc s'ha mossegat la llengua en posicionar-se a favor d'Ellison, el rumb actual de la Paramount i en carregar contra "la indústria de Hollywood". En els pròxims dies, la guerra pot ser total. "Són molt amics meus, m'han ajudat molt", va arribar a dir Trump, quan li van preguntar per l'arribada del fill Ellison a la companyia audiovisual. El pare, Larry, va ajudar Trump, a través d'Oracle, en les negociacions per adquirir TikTok de les mans xineses.

Llavors... «Harry Potter» serà de Netflix?

Com a resposta simple, sí. Ara bé, l'oferta de Netflix i detallada en el comunicat, inclou el fet que la Warner Bros (l'estudi cinematogràfic) seguirà operant amb independència i segons els seus propis criteris. També la marca HBO, però caldria veure si existiria un encaix en què coexistirien les dues plataformes o acabarien fusionant-se en una espècie de servei en streaming amb un catàleg immens. 

"Els estudis de Warner Bros. són de primera classe, i Warner Bros. és reconegut com un proveïdor líder de títols de televisió i entreteniment cinematogràfic. HBO i HBO Max també ofereixen una oferta atractiva i complementària per als consumidors. Netflix espera mantenir les operacions actuals de Warner Bros. i aprofitar els seus punts forts, incloent-hi els llançaments de pel·lícules en cinemes", expliquen en la nota informativa, molt detallada, sobre l'acord de compra.

 

  • Netflix i Warner Bros. Discovery són el gran tema audiovisual de la setmana

La Warner Bros. Discovery gaudeix d'un gran repertori de marques, drets audiovisuals i d'un gran catàleg de pel·lícules (l'estudi existeix des de 1923), a més de la gran marca que suposa HBO, la TNT (la cadena esportiva), però especialment una de sensible: la CNN. La famosa cadena de notícies dels Estats Units és propietat de la Warner Bros. Discovery i el sol fet que pogués arribar a mans d'una altra companyia (com la Paramount, amb el trumpisme a l'aguait) o a un Netflix (on llavors entraria en el mercat dels informatius) ja suposa un terrabastall sense precedents. Això, però, ha quedat descartat: Netflix ha comunicat que la cadena CNN queda fora de l'operació i, per tant, no serà propietat del gegant de l'streaming.

La preocupació ara és màxima. Atenta l'operació contra la llei antimonopoli? Netflix diu això al seu comunicat: "En afegir les grans biblioteques de pel·lícules i televisió, i la programació d'HBO i HBO Max, els subscriptors de Netflix tindran encara més títols d'alta qualitat per triar. Això també permet a Netflix optimitzar els seus plans per als consumidors, millorant les opcions de visualització i ampliant l'accés al contingut". El futur de les plataformes, tal com el coneixem, acaba de canviar radicalment.