El sector audiovisual afronta nous escenaris i horitzons a l'hora de pensar com crear i com es consumeixen els seus continguts. Aquest escenari també comporta un sotrac en la mesura de les audiències i en la seva posterior anàlisi. Amb aquestes circumstàncies sobre la taula, el Clúster Audiovisual de Catalunya va reunir aquest dimecres un conjunt de professionals de les empreses més destacades del sector: Kantar Media, GfK, Barlovento Comunicación i Konodrac, a més de les grans corporacions del nostre país, com són el 3Cat, RTVE Catalunya, Betevé i la XAL. La Setmana del Talent Audiovisual ha volgut posar el focus en les conjuntures que afronta el ram, que s'ha d'adaptar a unes velocitats immenses mentre altres sectors paral·lels, com el de les xarxes, passen pel costat a tot drap.
Eduard Gil, director del Clúster Audiovisual de Catalunya, va deixar ben clar quines són les línies principals a detectar en tot aquest context. "La revolució algorítmica no només transforma com el públic accedeix als continguts, sinó també com la indústria ha d’entendre’l i relacionar-s’hi", va explicar en l'esdeveniment celebrat al Disseny Hub Barcelona, a la plaça de les Glòries. Gil va destacar llavors que l'escenari actual "obliga els agents del sector a treballar amb dades més complexes i amb una mirada transversal que inclogui televisió, plataformes i entorns digitals".
Per això mateix, en un futur no molt llunyà, els lectors veuran com els mesuradors i les peces d'audiència canviaran radicalment. No tindrà cap sentit abordar com competeixen cadenes televisives entre elles mentre els consumidors tenen a la mà un telèfon mòbil, una tauleta, un portàtil, se centren en plataformes, en xarxes o en serveis en línia, com Twitch. I quin és el principal catalitzador de tot plegat? El concepte clau? Els algoritmes. El mateix director del Clúster va recordar que, per ara, tenen "molt protagonisme", però els algoritmes no limiten absolutament res. "Cal entretenir les audiències i, alhora, proporcionar-los referents que alimentin la demanda de nous continguts", va afirmar.

- Un dels moments de la jornada sobre algoritmes i audiències al Clúster
- Clúster Audiovisual de Catalunya
Noves generacions, nous comportaments: futur d'audiències
La posterior ponència de la Cap del Hub de Coneixement de la Ciutadania del 3Cat, Regina Arenas, va posar el focus en la generació Alfa, aquells nascuts a partir del 2010. És a dir, com a màxim, adolescents de quinze anys. Són més de 2.100 milions de persones al planeta. Arenas els va descriure com un públic que consumeix continguts simultàniament en diversos canals i dispositius, combina entreteniment i aprenentatge i té la immediatesa com a cultura. Això, pel futur de les audiències, és encara més cabdal. "Els Alfa necessiten experiències híbrides on la presencialitat encara juga un paper emocional essencial, i integren la tecnologia com una part natural del seu dia a dia", va reblar. En aquest context, els continguts hauran de respondre a certes necessitats i, per tant, les audiències també mutaran.
Mateixes sensacions sobre l'algoritme van debatre figures principals de les principals corporacions públiques del nostre país: Maties Ramos (3Cat), Laura Folguera (La 2 Catalunya), Georgina Ferri (Betevé) i Miquel Herrada (XAL). Tots ells van introduir un nou element: el temps del públic, el gran perjudicat pels algoritmes i la massiva oferta. Els quatre van defensar un model centrat en continguts útils, rigorosos i verificats, recordant que el gran competidor és, com dèiem, el temps del públic.
I un element a tenir en compte per als mesuradors d'audiències de molts dels programes -amb especial èmfasi els més assenyalats, com els del 3Cat o La 2 Catalunya- i és que "les audiències són molt més que el share". L'ecosistema de mesurament d'audiències cada vegada està més fragmentat i això obliga aquestes corporacions a moure's a l'hora de crear continguts o programes. Miguel Ángel Fontal, director general de l’AIMC (Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación), va remarcar que les audiències ja no es poden interpretar només des de la televisió lineal. Per aquest motiu, va deixar ben clar que la tecnologia i la col·laboració són essencials per avançar, i la tendència ha de ser avançar cap a models d’integració de dades.
Els mesuradors d'audiències: en constant canvi
Finalment, la darrera taula rodona va reunir les principals empreses de mesuraments d'audiències: Eduard Nafria (Kantar Media), Carles Manteca (Konodrac), Ricardo Vaca Berdayes (Barlovento Comunicación) i David Sánchez (GfK). La conversa entre tots ells va posar de manifest com la tecnologia està revolucionant la manera de mesurar i interpretar el consum audiovisual.
Taula rodona “Tendencias y novedades de la medición de audiencias”
— Clúster Audiovisual de Catalunya (@ClusterAVCat) November 25, 2025
👉🏼Amb @EduNafria, Insights & Business Development Director a @Kantar_ES; Carles Manteca, Media Business Developer a @Konodrac; Ricardo Vaca CEO a @blvcom; i David Sánchez, Director a GfK. pic.twitter.com/Kb9vqqTPvr
Els participants han debatut sobre el paper dels algoritmes i la intel·ligència artificial, la mesura d’audiències en temps real i la necessitat d’integrar dades procedents de múltiples canals.

