RTVE Catalunya va estrenar el nou canal en català en un ambient d'il·lusió i autoimposant-se poca pressió. La 2 Catalunya va començar a emetre a les pantalles del país el 13 d'octubre amb un projecte que englobava noves cares, nous programes i una aposta pel contingut propi que sortia del complex de Sant Cugat del Vallès. En una setmana i mitja, l'aposta ha demostrat gaudir de nous petits llampecs d'èxit, però encara està molt lluny de poder competir amb la seva germana gran a Catalunya, La 1, o la corporació pública audiovisual amb més audiència, el 3Cat. Les presses són males companyies, però un dels elements més destacats dels darrers nou dies és que el castellà continua sent la llengua que aguanta les xifres d'espectadors a la 2Cat.
Un dels eixos principals de la nova graella comportava, de manera evident, l'aparició d'una competència amb cara i ulls a l'oferta del 3Cat gràcies a l'estructura de TVE a Catalunya i una injecció econòmica extra d'11 milions per adquirir producció externa. L'arribada de nous continguts en català segueix buscant ampliar la situació televisiva del nostre país, en una situació inèdita: la competitivitat sorgirà de dues cadenes públiques. Ara bé, el nou canal d'RTVE ha començat amb el 70% de la graella en català i buscarà, gradualment, augmentar l'oferta en la nostra llengua. I és el percentatge menor, el del castellà, el que continua mantenint les audiències.
L'únic que, per ara, ha aconseguit despuntar en català -i fins i tot passar per davant en alguns moments a TV3 en el dia de la seva estrena- va ser Xavi Bundó i el programa L'any que vas néixer, produït per Minoria Absoluta. El presentador del Via Lliure de RAC1 ha aconseguit mantenir -encara que només són dos episodis- una certa fidelitat per part dels espectadors que decideixen fer-los costat els dimarts a la nit. Per intentar treure l'entrellat de la situació de triomf del castellà (insistim, per ara) a la 2Cat, ens centrarem en les dades.
Una graella encara marcada pel castellà
És evident que La 2 Catalunya ja aposta de manera directa per contingut en català. Reforça productes com el Cafè d'Idees o L'Altaveu i n'introdueix de nous, des de la franja matinal fins als productes que ha estrenat en el prime time. Les dades consultades per El Món de la Tele en els darrers nou dies mostren com el castellà (i especialment dos programes, els concursos) segueixen sent la tria preferida dels catalans a l'hora de consumir aquest canal d'RTVE.
Dilluns 13 d'octubre - Una quota del 3,9%
- Saber y ganar - 92.000 i 6,9%
- Cifras y letras - 88.000 i 4,8%
- The Godfather 2 (pel·lícula) - 74.000 i 7,4%
El dia de l'estrena del nou canal no va haver-hi gran rebombori. Això sí, la presència d'una gran pel·lícula com la de Francis Ford Coppola i el fet que molts espectadors catalans van treure el cap per veure si hi havia "alguna novetat" van provocar l'augment de la quota mitjana del canal.
Dimarts 14 d'octubre - Una quota del 3,3%
- L'any que vas néixer - 106.000 i 7,1%
- Saber y ganar - 78.000 i 6,1%
- Espanya contra Bulgària, en català - 60.000 i 3,2%
La primera jornada que la 2Cat gaudia d'un prime time en condicions. Xavi Bundó i el seu nou programa aconseguien triomfar, però la retransmissió en català de la selecció espanyola (el primer cop que passava des de 1992) queia estrepitosament contra la que es feia des de La 1 amb Juan Carlos Rivero al capdavant. I, com es pot veure, Jordi Hurtado i el seu etern concurs segueixen sent una força perenne al nostre país. Tot i estar fet en castellà.
Dimecres 15 d'octubre - Una quota del 3,1%
- Cifras y letras (21:30) - 118.000 i 6,7%
- Cifras y letras (21) - 99.000 i 5,9%
- Saber y ganar - 87.000 i 7,5%
Els concursos en castellà van ser els clars protagonistes en una nit on la patacada va ser per part de les Mamarazzis (44.000 i 2,6%) i del nou programa de Candela Peña (38.000 i 2,6%). Tot i això, els productes van tenir el seu públic i es mantindran, de manera evident, en una graella dirigida per Oriol Nolis en la que creu en els projectes a llarg termini. Les xifres, però, eren aquestes.
Dijous 16 d'octubre - Una quota del 2,4%
- Cifras y letras (21:30) - 84.000 i 5,2%
- Malas Lenguas - 53.000 i 6,2%
- Cifras y letras (21) - 44.000 i 2,8%
El programa de Jesús Cintora té certes aparicions a la graella de la 2Cat -com ho feia abans de l'estrena del nou canal en català- en confluència amb les seves emissions per La 1. Aquest dijous, la seva entrada, el va catapultar en comparativa amb els altres programes. Però torna a ser un altre programa en castellà.
Divendres 17 d'octubre - Una quota del 2,8%
- Cifras y letras (21:30) - 90.000 i 6,1%
- Saber y ganar - 62.000 i 4,8%
- Cifras y letras (21) - 55.000 i 3,6%
Dissabte 18 d'octubre - Una quota del 2,2%
- Roma, el ascenso del imperio - 54.000 i 6%
- A cambio de nada (pel·lícula) - 45.000 i 3,1%
- Saber y ganar: fin de semana - 43.000 i 3,4%
Una de les úniques jornades en què guanyen altres continguts, però són un film i un documental. Tot en castellà.
Diumenge 19 d'octubre - Una quota del 2%
- Saber y ganar: fin de semana - 54.000 i 3,9%
- Carlos Tena. El espíritu burlón de la música - 51.000 I 2,7%
- La recepta perduda - 50.000 i 3,4%
Primer contingut en català que triomfa en el top 3 des de dimarts. El programa de la Sílvia Abril, que celebra la cinquena temporada en antena.
Dilluns 20 d'octubre - Una quota del 3,1%
- Saber y ganar - 97.000 i 7,5%
- Cifras y letras - 88.000 i 4,8%
- The Godfather (pel·lícula) - 52.000 i 4,2%
Com una espècie de déjà-vu, el segon dilluns amb La 2 Catalunya ja en marxa va ser pràcticament calcat. Triomf dels concursos principals de la cadena, en castellà, i l'emissió del film de Coppola. Aquest cop, la primera part. Destaquem la nova aparició de Cintora, que tot i no ser un dels que més espectadors va atraure, sí que va mantenir una certa quota (49.000 i 5%).
Dimarts 21 d'octubre - Una quota del 2,8%
- Cifras y letras - 94.000 i 4,8%
- Saber y ganar - 90.000 i 7,6%
- L'any que vas néixer - 87.000 i 4,8%
Tot i que Xavi Bundó i el seu nou programa cauen substancialment en xifra mitjana d'espectadors respecte de la setmana passada, mantenen certa quota i consoliden la fidelitat del públic perquè molt poca gent va decidir deixar de veure'ls abans d'arribar al final. Tot i això, mateix patró que la setmana passada: descens a partir de dilluns en la mitjana i protagonisme dels concursos en castellà.
En només una setmana i mitja és molt difícil consolidar una graella, però l'aposta pel 70% de llengua catalana encara no es veu reflectida en els programes de major audiència de La 2 Catalunya. L'herència dels dos grans concursos en castellà -amb un Jordi Hurtado més que establert en la seva franja i amb la fidelitat del seu públic- xoquen amb les apostes i una competència més forta. Només L'any que vas néixer ha aconseguit obrir escletxa. Caldrà veure l'evolució en les pròximes setmanes, a més de la suma de nous programes a partir del 27 d'octubre i a partir del gener del 2026, quan aterrin encara més projectes audiovisuals.