Canvis en el consum audiovisual a Catalunya? L'informe del CAC mostra noves dades

L'entitat mostra el canvi de tendència que es produeix des de fa pocs anys -a escala catalana i també en una òrbita internacional- pel que fa a la comparativa de la televisió lineal, les plataformes digitals o la ràdio

  • El consum a Catalunya ha canviat en aquests anys? -
Publicat el 12 de juny de 2025 a les 13:59

El nou informe del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC) fa una extensa radiografia del sector audiovisual i del consum que en realitza la població. Encara que l'estructura principal del document se centri en l'impacte que té la intel·ligència artificial (IA) en aquestes empreses, l'entitat també ha volgut fer una radiografia sobre com ha canviat el consum dels productes audiovisuals del nostre país.

Les noves dades facilitades pel CAC perfilen el canvi de tendència que es produeix des de fa pocs anys -a escala catalana i també en una òrbita internacional- pel que fa a la comparativa de la televisió lineal, les plataformes digitals o la ràdio. 

Així, segons el document presentat dimecres, el 2024 es va registrar una davallada sostinguda de la televisió lineal, seguint la tendència d'anys anteriors, mentre que el consum de ràdio es manté estable i creix el de les plataformes digitals, les xarxes socials i els continguts interactius.

Dades sobre televisió, ràdio i plataformes

El televisor segueix sent el dispositiu preferit per al consum audiovisual a Catalunya. No obstant això, el visionament de televisió lineal s'ha retallat en 7 minuts respecte al 2023, amb 2.35 hores diàries per persona de mitjana, una dada que suposa una hora menys que el 2020.

La cadena més vista segueix sent TV3, una fita que aconsegueix per quinzè any consecutiu, amb un 13,7% de quota de pantalla de mitjana. Pel que fa a la ràdio, el consum diari per persona és de 93 minuts de mitjana, amb una penetració del 55% i quasi 4 milions d'oients, un 70% en llengua catalana.

Encara que l'FM segueix sent el sistema d'emissió preferit, també creix el consum per Internet, en streaming i a través de pòdcasts a Catalunya. Els serveis anomenats OTT i IPTV de pagament han capitalitzat un canvi de tendència de consums audiovisuals, amb Netflix com l'única amb presència a més de la meitat de llars catalanes (un 53,6%) i 4 milions d'abonats.

La segueix Amazon Prime Video, amb 3 milions. Pel que fa a xarxes socials, el consum mitjà a Catalunya és de 2,18 hores diàries, mentre que el sector del videojoc confirma la seva consolidació, després que entre 2019 i 2023 Catalunya va esdevenir la regió de la Unió Europea amb més projectes d'inversió estrangera directa en aquest sector.

Aquestes dades no contemplen la plataforma 3Cat -considerada ara la tercera preferida dels catalans, segons Kantar-, ja que les dades del CAC només arriben fins al 2023. El pròxim informe mostrarà l'impacte d'aquesta OTT pública al nostre país.

Què planteja el nou informe del CAC?

El Consell Audiovisual de Catalunya (CAC) va posar en relleu la irrupció de la intel·ligència artificial generativa en l'entorn de la producció de continguts audiovisuals i el repte que suposa abordar com ha de ser la seva regulació. Així ho va constatar el nou informe de l'entitat, que analitza el sector del país i que va ser presentat aquest dimecres al Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC), a Granollers.

La vicepresidenta del CAC, Laura Pinyol, encarregada de presentar el document, va destacar els punts imprescindibles de l'anàlisi que han realitzat en els darrers mesos, com el consum de continguts més enllà de la televisió tradicional o l'increment d'empreses dedicades a la creació de videojocs. 

El sector audiovisual va facturar 8.636 milions d'euros, segons les dades recopilades durant el 2023, un 14,1% més que al 2022. Això representa un 3% del PIB català. L'informe fa una fotografia del sector audiovisual, amb una anàlisi de l'estat de les televisions que hi ha a Catalunya, així com els serveis audiovisuals, les emissores de ràdio o els mitjans híbrids, tendència generalitzada al sector.

"Enguany hem fet molta perspectiva i molta anàlisi de com és el món dels audiovisuals que ve, notem una presència creixent d'empreses dedicades al videojoc", va assegurar la vicepresidenta del CAC i responsable de l'àmbit de recerca, Laura Pinyol. En aquest sentit, va destacar que Catalunya s'està convertint en un pol d'atracció i producció en aquest sector, motiu pel qual calia reflectir aquest lideratge en l'informe. Un altre gran impacte detectat es troba en l'aplicació de la IA generativa i la seva incidència en els mitjans de comunicació.