El nou informe del CAC posa de relleu la irrupció de la IA generativa al sector audiovisual

El document destaca l'increment d'empreses creadores de productes com ara videojocs, que van incrementar de manera substancial la seva facturació a Catalunya el 2023

  • L'informe del CAC al Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) -
Publicat el 12 de juny de 2025 a les 13:04
Actualitzat el 12 de juny de 2025 a les 13:54

El Consell Audiovisual de Catalunya (CAC) posa en relleu la irrupció de la intel·ligència artificial generativa en l'entorn de la producció de continguts audiovisuals i el repte que suposa abordar com ha de ser la seva regulació. Així ho va constatar el nou informe de l'entitat, que analitza el sector del país i que va ser presentat aquest dimecres al Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC), a Granollers.

La vicepresidenta del CAC, Laura Pinyol, encarregada de presentar el document, va destacar els punts imprescindibles de l'anàlisi que han realitzat en els darrers mesos, com el consum de continguts més enllà de la televisió tradicional o l'increment d'empreses dedicades a la creació de videojocs. 

El sector audiovisual va facturar 8.636 milions d'euros, segons les dades recopilades durant el 2023, un 14,1% més que al 2022. Això representa un 3% del PIB català. L'informe fa una fotografia del sector audiovisual, amb una anàlisi de l'estat de les televisions que hi ha a Catalunya, així com els serveis audiovisuals, les emissores de ràdio o els mitjans híbrids, tendència generalitzada al sector.

"Enguany hem fet molta perspectiva i molta anàlisi de com és el món dels audiovisuals que ve, notem una presència creixent d'empreses dedicades al videojoc", va assegurar la vicepresidenta del CAC i responsable de l'àmbit de recerca, Laura Pinyol. En aquest sentit, va destacar que Catalunya s'està convertint en un pol d'atracció i producció en aquest sector, motiu pel qual calia reflectir aquest lideratge en l'informe. Un altre gran impacte detectat es troba en l'aplicació de la IA generativa i la seva incidència en els mitjans de comunicació.

"Som a temps de fer una reflexió per, després, prendre decisions sobre com ha de ser la seva regulació i l'entorn deontològic dels mitjans, perquè la IA generativa ja és aquí", va afegir Pinyol. En aquesta línia, assegurava que hi ha molt bones pràctiques que fan tenir esperança sobre la seva utilitat per sobre d'un possible perjudici.

El futur de l'audiovisual de Catalunya amb la IA

"S'ha d'entendre com una oportunitat per posar el periodisme al servei de la democràcia i la ciutadania, perquè al final el periodisme, la llibertat d'expressió, és el principal valor de la democràcia, i quan aquest valor s'utilitza per anar en contra d'ella entra en col·lapse", va afirmar des de Granollers.

És per això que considerava que no es tracta només d'un moment d'inflexió industrial o de canvi de paradigma: "Cal una reflexió ètica, responsabilitat". Pinyol considerava, en aquesta línia, que cal un exercici per seguir posant el periodisme al davant de la verificació de fets, sobretot quan a través de la IA es pot convertir un format en un altre, és a dir, a partir d'una imatge generar un text, o d'un text crear un pòdcast. "És una bona oportunitat perquè els mitjans guanyin pes en aquesta segmentació de l'audiència", va afegir.

Amb tot, Pinyol va considerar que els mitjans han de garantir la veracitat de la informació que es publica, amb una anàlisi dels grans impactes que, cada cop més, són més immediats. Això s'ha de fer, considera, amb l'anàlisi de dades i amb la capacitat de determinar en molt poca estona si una cosa és una notícia falsa.

Més dades de l'informe del CAC

El motor principal del sector audiovisual a Catalunya va ser l'entreteniment, amb la generació d'uns 4.434 milions d'euros. El segueixen la publicitat i la comunicació, amb 3.087, i els mitjans de comunicació, amb 1.115. El CAC també va aprofitar la seva presència al MAC per reclamar la Llei de l'Audiovisual catalana, tal com el Govern s'ha compromès en reiterades ocasions.