Situació delicada a TV3. Per què cau l'audiència dels seus programes diaris?

La manca d'entreteniment i la baixada de l'actualitat política deixen els magazíns de la cadena pública sota mínims

Publicat el 26 d’octubre de 2021 a les 12:37
Actualitzat el 02 de novembre de 2021 a les 16:45

La manca d'entreteniment i la baixada de l'actualitat política deixen els magazíns de la cadena pública sota mínims

Per Marc Larroya

TV3 tornarà a ser la cadena més vista a l'octubre, si no hi ha cap sorpresa d'última hora. Amb un 13,3% de quota acumulada, supera en 0,9 dècimes a la segona, Tele 5 (12,4%). L'èxit de la cadena pública catalana es deu al lideratge aclaparador de totes les edicions dels 'Telenotícies', que superen de llarg a la resta d'ofertes. Però no tot són alegries a la graella diària de TV3. Hi ha franjes on la cadena es veu àmpliament superada per les cadenes privades espanyoles, per exemple al matí i la tarda.

La franja que va fins a les 11h, 'Els matins' de Lídia Heredia, han vist com han perdut el lideratge i ara es disputen el 3er lloc amb Susana Griso i el seu 'Espejo Público'. Aquest dilluns, Ana Rosa Quintana va aconseguir un 20,4%, Alfons Arús un 20,0% i TV3 es va quedar amb un pobre 13,7%. I el més preocupant és que Heredia, va heredar un bon 21,5% del 'TN Matí', que s'emet de 7.30 a 8.30h. El minut a minut de l'espai de TV3 és clarament descendent. A mesura que avança el matí, Heredia perd seguiment i a les 11h, quan saluda als companys de 'Planta baixa', deixa una quota al voltant del 4-8%. Unes xifres que fan molt complicat que Ustrell i el seu equip recuperin els espectadors, enganxats ja a 'El Programa de Ana Rosa' que a aquella hora, supera el 20% de quota.

A les 11h, el programa de Ricard Ustrell es troba per sota de La 1. La situació és especialment delicada, si es tenen en compte les dades de la temporada passada, quan 'Els matins', lluitaven pel lideratge i deixaven una quota a l'entorn del 18%. Aquesta tardor, TV3 perd fins a les 14h, quan comença el 'TN Comarques'. Fins a les 11h, guanya Arús, després s'imposa Ana Rosa i de 13.30 a 14h, el 'Ya es mediodía' de Tele 5.  

Lídia Heredia no és Josep Cuní

Mentre Ustrell va tornar de vacances amb força novetats, Heredia va tornar sense cap canvi i l'audiència se n'ha ressentit. Un plató petit i antiquat, tertulians sense ritme ni picardia o temes desfasats en una franja frenètica. Aquest dilluns mentre Ana Rosa es desplega pel territori amb successos, Heredia parlava de l'apaga elèctrica a la Xina o d'un periodista que havia creuat Europa amb una bici de bambú.

Darrer programa de Josep Cuní a TV3 el juliol del 2011

Molt lluny queda l'etapa en que TV3 triomfava amb els matins de Josep Cuní i els seus "Prou, prou, prou", els cara a cara de Pilar Rahola i el sofà ple de somriures. Qui sí que va tornar amb canvis, va ser Ustrell, amb una aposta pels successos amb el periodista Toni Muñoz, o més ritme i temes del dia com va demostrar aquest dilluns amb el cara a cara entre el director de TV3 i el presentador del 'Bricoheroes'. Però la de Tele 5, porta massa anys dominant la crònica negra, mentre TV3 s'havia centrat en l'actualitat política que tants rèdits li ha donat des del 2017. Canviar els costums dels espectadors no és feina fàcil.

Melero també punxa a la tarda

La situació no difereix gaire del que passa a la tarda. Helena Garcia Melero té problemes per arribar al 10% de quota (aquest dilluns un baix 8,8%) i ha vist com programes abans sense èxit a La 1 com 'España directo', l'han superada. La raó? La manca d'entreteniment. L'audiència, farta de la pandèmia i de política, canvia de canal quan s'acaba la novela 'Com si fos ahir' i es passen a 'Sálvame' o a les sèries d'Antena 3. El programa ha intentat fer algun canvi com un concurs per buscar l'amor els divendres, però l'aposta no ha reeixit.

TV3 sap quina és la solució: fer allò que sempre els ha funcionat. I per això només ha d'anar a l'hemeroteca i posar al dia programes com 'La Columna' de Julia Otero o 'El Club' d'Albert Om. Els dos van ser líders sense rival de les tardes a Catalunya. El seu secret? Entreteniment i actualitat desenfadada. Melero ho sap, de fet, a la presentació de la nova temporada va explicar que la seva mare no la mirava i canviada de canal després de la sèrie. Tot és qüestió de posar-s'hi i TV3 ho sap fer, com ha demostrat al llarg dels anys.