Així ha estat l'evolució del "Zona Franca" a TV3: Un 8,5% de mitjana i 71.000 espectadors

Analitzem els primers quatre mesos d'emissió del late night de Joel Díaz que ha estat objecte de crítiques i polèmiques diverses

Publicat el 29 de gener de 2023 a les 10:13
Actualitzat el 29 de gener de 2023 a les 10:16

A l'octubre del 2022, TV3 va recuperar el late show diari amb l'estrena de Zona Franca, presentat pel fins aquell moment reporter de l'APM?, Joel Díaz. L'espai que s'emet de dilluns a dijous va arribar per enlairar una franja que durant diverses temporades van ocupar les reemissions del Més 324 de Xavier Graset.

La cadena pública recuperava així un dels gèneres d'humor amb més tradició a la televisió de tot el món, un clàssic que durant anys havia estat part fonamental de la seva graella, i que va tornar de la mà de la jove productora Atomic Beat amb un format descarat especialment adreçat al públic jove. Enrere queden espais mítics com La Cosa Nostra d'Andreu Buenafuente, Les 1.000 i una de Jordi González o el Set de nit de Toni Soler.

Per al seu presentador, Joel Díaz, és la primera vegada que presenta un programa a la tele. "No tinc ni idea de presentar un programa en un plató de televisió. Catalunya ho ha de saber. No sé llegir un pròmpter". "Tenim tot el setembre per fer proves i sino doncs a casa", va explicar Díaz abans de l'estrena.

Nuria Marín i Joel Díaz al "Zona Franca"

Entre els objectius de TV3 amb Zona Franca hi havia recuperar l'audiència de la franja del late night, crear comunitat cap a una audiència jove que ja no mira la televisió convencional i augmentar el consum audiovisual en català en franges i perfils on, el català es troba en una clara inferioritat.

També es va apostar per descobrir nous talents que poguéssin ser referents per als nous públics en l’àmbit de la creació de continguts. Entre aquests, hi ha el recent acomiadat Manel Vidal pel seu gag sobre el PSC i una esvàstica nazi o Raquel Hervás que va protagonitzar un polèmic gag sobre sexe amb menors que va haver de ser retirat.

Evolució de l'audiència del Zona Franca

  • Octubre: 68.444 espectadors i 7,7% de quota
  • Novembre: 65.411 (9,3%)
  • Desembre: 58.000 (6,5%)
  • Gener: 84.00 (9,0%)

D'octubre a gener, el Zona Franca ha aconseguit una audiència mitjana de 71.000 espectadors i 8.5% de quota. Unes dades força modestes i sense una evolució estable. Al desembre, l'espai va tocar fons amb un 6,5%, després del 9,3% del novembre. Aquest gener, el programa acumula un 9,0%, que el situen com la segona cadena més vista de la seva franja per darrera d'Antena 3 (9,9%) i superant a Tele 5 (7,8%) i La 1 (7,4%).

Amb aquests xifres, TV3 millora en uns 2,5 punts les xifres que aconseguia abans de l'estrena del Zona Franca. L'espai ha aconseguit els seus millors resultats entre els espectadors de 25 a 44 anys, passant de registrar un 11.7% a l'octubre a un 25.2% aquest gener.

Joel Díaz a "Zona Franca"

Qui mira el ZF?

La franja d'edat que més adeptes ha aconseguit el late night de TV3 ha estat el target de 25 a 44 anys amb un 38% dels espectadors del programa, seguit dels de 45 a 64 anys (26%), els de 65 a 74 (16%) i els de 75i+ (15%).

Pel que fa al consum digital, cada dia miren el programa 21.000 usuaris únics, tot i que no ha aconseguit situar-se entre els espais més vistos.