La Marató i el càncer, una dupla d'èxit

La del 2025 serà la sisena edició que la jornada benèfica dedica a la malaltia, amb cinc precedents que tenen els rècords de diners recaptats

Publicat el 07 de desembre de 2025 a les 16:13

Aquest 14 de desembre se celebrà la 34a edició de La Marató de 3Cat. Amb aquesta, serà el sisè cop que la jornada benèfica de TV3 i Catalunya Ràdio va dirigida a la malaltia del càncer, una de les principals causes de mort a Catalunya i a tot el món. Les edicions sobre el càncer són les que més diners han recaptat, amb un total que supera els 40 milions d’euros.

El programa de La Marató de TV3 va començar l'any 1992 i des de llavors s'ha celebrat tots els anys amb l'objectiu de visibilitzar i ajudar a la recerca sobre diverses malalties. En les 33 edicions celebrades fins ara, s'han recaptat més de 257 milions d'euros, una xifra extraordinària que ha ajudat a finançar 1.084 projectes d'investigació. Un total d'11.791 investigadors han rebut l'ajuda econòmica per portar a terme els seus estudis.

Algunes edicions han anat dirigides cap a tipus concrets de càncer com la leucèmia, el càncer de mama i el càncer de còlon. Però enguany es dirigeix al càncer general, malaltia que el 2024 va ser la causa de mort de 17.000 persones, 46 cada dia i dues cada hora, i se’n van diagnosticar més de 42.000 casos. Amb això, La Marató de TV3 vol ajudar per sisè cop un dels reptes més grans de la medicina internacional.

La primera, la leucèmia

L’any 1992 va ser la primera edició de La Marató i va anar dirigida a la leucèmia, coneguda com el càncer de la sang. Aquell any, TV3 va recaptar 1.230.128 euros en quasi 23.000 donacions, xifra que va esdevenir un gran èxit en ser el primer cop que se celebrava. El total va ser donat al Registre de Donants de Medul·la Òssia (REDMO) per fer recerca de donants. El programa només va durar sis hores i hi van participar figures televisives com Antoni Bassas i Ramon Pellicer. Concretament, Pellicer és enguany l'encarregat de conduir la jornada benèfica, després de tancar aquest estiu la seva etapa al capdavant dels Telenotícies del cap de setmana a la televisió pública catalana.

Càncer de mama i de còlon

El 17 de setembre de 1994 es va celebrar la tercera edició de La Marató, que va ser dedicada al càncer de mama i de còlon amb el lema “El càncer es pot curar”. Aquest cop es van recaptar poc més de tres milions d’euros, entre 62.000 donacions que van ser repartits a 60 projectes de recerca biomèdica sobre els aspectes genètics dels càncers de mama i còlon a Catalunya. En només dos anys, el format del programa va canviar radicalment: de les sis hores del 92 a una jornada de 13 hores, amb Josep Cuní i Àngels Barceló com algunes de les cares conegudes al capdavant.

  • Imatge gràfica de La Marató del 1994

2004: un any exitós

Deu anys després, el 2004, el programa tornava a posar el focus d’atenció a la malaltia del càncer i, aquest cop, amb un punt de vista més generalitzat. L’edició va ser presentada, de nou, per Ramon Pellicer i va ser un èxit total. Es van recaptar 8,7 milions d’euros, una quantitat que es va col·locar com a rècord absolut, quasi duplicant l’anterior.

Per repartir els diners, es van presentar a la convocatòria 260 projectes que van ser avaluats per 169 científics especialistes en oncologia d’àmbit internacional, en funció de la seva qualitat, metodologia i rellevància. Finalment, van anar a parar a 31 projectes de recerca científica d’excel·lència.

Més de 12 milions d’euros

La quarta edició dedicada al càncer va ser l’any 2012. Òscar Dalmau i Ariadna Oltra van ser els conductors del programa de 15 hores de durada que va tornar a batre els rècords. 12.387.634 euros es van recaptar amb un objectiu clar: impulsar la recerca científica per aconseguir que la malaltia sigui curable. 257 científics van avaluar els més de 300 projectes presentats i van decidir repartir les donacions a 42 projectes de recerca sobre la cura del càncer.

El rècord històric de La Marató de TV3

Fins aquest any, la darrera edició que ha estat dedicada al càncer va ser la del 2018. Aquesta va donar un cop sobre la taula en la història de La Marató de TV3, ja que fins ara és la que manté el rècord de diners recaptats.

Més de 15 milions que van superar els 12 del 2012 que van ser destinats a 43 projectes de recerca científica. Gemma Nierga i Ramon Gener van presentar el programa a TV3, que va comptar amb una gran campanya i espots publicitaris que van animar els catalans a donar i lluitar contra la malaltia.

  • Imatge gràfica de La Marató de 2018

Ara, amb l’edició de 2025, La Marató torna a tractar el càncer, la malaltia més coneguda entre la gent i que es reflecteix amb el gran nombre de donacions i de diners recaptats al llarg de la història del programa. El programa tindrà lloc el 14 de desembre i serà presentat per Ramon Pellicer i Roger Escapa. Tindrà una durada de 17 hores i comptarà amb entrevistes i intervencions de diversos comunicadors com Òscar Dalmau, Julia Otero i el jugador de bàsquet Ricky Rubio, a més de 3.000 activitats programades arreu de Catalunya.