La copresentadora de "Cuines" de TV3 i xef del restaurant Meleta de romer, Gessamí Caramés, ha explicat que pateix un trastorn alimentari al pòdcast "Sense Filtres" de Rac1, una iniciativa que parla sobre salut mental en primera persona a partir del testimoni de persones conegudes per la seva trajectòria. Caramés ha explicat que el seu cas es deriva de l'estrès i del poc temps per estar per ella mateixa. "Arribes a casa saturat i no has tingut temps de cuidar-te ni d'esmorzar i has estat estressat tot el dia", afirma.
En aquest sentit, l'estona de menjar, per a ella, constitueix un refugi que l'ajuda a evadir-se del seu dia a dia, però que la porta a menjar compulsivament. A vegades, assegura, no és només per feina sinó també per situacions personals que es poden barrejar en aquest malestar. "El cervell està tan saturat que necessito dopamina, i la dopamina és seure a taula començar a menjar. Sé que quan acabi de menjar tornarà el caos", explica.
Després de menjar més del compte, a més, és habitual que senti sensació de culpa, en especial quan passa per un període en què no capaç de complir amb els terminis que es proposa per cuidar-se millor. "La culpa més forta és quan penses que ho arreglaràs dilluns i, després, quan arriba, veus que no has pogut", ha explicat la cuinera a "Sense Filtres".
Els trastorns de la conducta alimentària (TCA) són afeccions mentals complexes caracteritzades per una relació distorsionada amb el pes, el cos i el menjar. Aquestes preocupacions irracionals alteren els patrons d’ingesta i poden manifestar-se de formes molt diverses: des de persones que deixen de menjar per aprimar-se fins a qui rebutja els aliments o menja de manera compulsiva segons l’estat d’ànim.
