El cinema català fa història a Toronto: «Forastera» guanya el premi Fipresci

Lucia Aleñar aconsegueix un dels premis més prestigiosos de la crítica cinematogràfica internacional amb una òpera prima on la llengua catalana és present

Publicat el 15 de setembre de 2025 a les 11:59

Nova fita per al cinema en català en un festival de renom mundial. Després de les victòries de Carla Simón al Festival de Berlín o la seva participació per aconseguir la Palma d'Or a Canes, una nova directora ha aconseguit aixecar un guardó important en el panorama internacional amb una producció amb participació catalana. Lucía Aleñar ha aconseguit el premi Fipresci que concedeix la crítica internacional al Festival de Toronto (TIFF) amb la pel·lícula Forastera. 

La mateixa mostra de cinema ho va anunciar aquest diumenge a través dels seus comptes oficials a les xarxes. El film, que està rodat en bona part en català a Mallorca, està basat en un curtmetratge de 2020 amb el mateix nom. El repartiment és un luxe i ha estat molt destacat pel TIFF: Aleñar ha comptat amb Zoe Stein, Luís Homar, Nuria Prims o Marta Angelat, entre d'altres.

L'òpera prima d’Aleñar és una història sobre el dol i la identitat. El drama sobre l’adolescència parla de la Catalina, a qui les vacances se li capgiren amb la mort de la seva àvia. Això la portarà a un món fantasmagòric i a un terratrèmol emocional. Forestera té producció catalana i participació de 3Cat, IB3 i Filmin

Un 2025 d'èxits del cinema català

En aquestes alçades de la pel·lícula és inqüestionable el gran estat de salut del cinema català. La indústria del nostre país certifica any rere any el talent dels seus professionals, en qualsevol àmbit audiovisual, que no es limiten a triomfar a Catalunya, sinó que arrasen a la resta de l'Estat i a escala internacional.

  • El cinema català torna a arrasar el 2025: què explica l'èxit?

La graella del 2025 és esplèndida. El tret de sortida el va fer el Festival de Màlaga, amb una seixantena de produccions pròpies que van aterrar a la primera mostra de la temporada per marcar la tendència i el ritme del que triomfaria a les sales de cinema i, més tard, als principals guardons, com a mínim, de l'Estat. La ciutat andalusa va ser el principal aparador a escala estatal, però el Festival de Berlín -com ha passat en altres anys amb Carla Simón- ja va premiar una pel·lícula catalana: Sorda.

En els darrers anys, el múscul de la indústria catalana ha guanyat un protagonisme notori als Goya, als Feroz i a festivals com el de Berlín i ara Canes. Els Gaudí, que al principi de la seva existència patien per poder nominar pel·lícules, ara són batalles de talent amb títols que recapten milions en taquilla. Només dos exemples: El 47 i Casa en flames van aconseguir més de 3 milions d'euros a les sales de tot l'Estat. Cadascuna d'elles. 

La presència de la llengua catalana, amb sortida a les sales de cinema i acumulant centenars de milers de visualitzacions a les plataformes, són un símptoma més de la lluita pel manteniment de l'idioma en les plataformes digitals, des de Netflix a Amazon -amb la destacada feina de Filmin, que sempre hi ha apostat-, i per la seva supervivència a les sales de cinema.