El codirector d'un documental guanyador d'un Oscar passa una nit detingut a una base militar

El cineasta palestí Hamdan Ballal, activista pels drets humans als territoris ocupats, va ser agredit per colons israelians i arrestat per l'exèrcit

  • Hamdan Ballal recollint l'Oscar a millor documental
Publicat el 25 de març de 2025 a les 17:07

Hamdan Ballal, codirector del documental No Other Land, ha estat alliberat aquest dimarts després de passar la nit detingut en una base militar israeliana, on, segons la seva advocada, va estar emmanillat, amb els ulls embenats i colpejat per soldats. Ballal va ser arrestat després que un grup de colons israelians l’ataqués a Cisjordània, a la localitat de Susiya.

Dilluns a la nit, Yuval Abraham, codirector israelià de No other Land, va denunciar l’agressió al seu compte d'X: “Un grup de colons acaba de linxar Hamdan Ballal. El van colpejar i presenta ferides al cap i l’estómac. Els soldats van irrompre a l’ambulància que havia trucat”.

Hores després, Abraham va informar que Ballal estava ferit i detingut a una comissaria israeliana, però sense accés al seu advocat. Aquest dimarts, després del seu alliberament, va detallar que el seu company havia passat la nit “emmanillat i amb els ulls embenats” en una base militar, on va ser agredit per soldats. L’advocada de Ballal, Leah Tsemel, va confirmar que el van retenir a la comissaria de Kiryat Arba, un assentament israelià a prop d’Hebron.

La versió de l'exèrcit israelià

Les Forces Armades d’Israel van afirmar que la seva intervenció va ser perquè “diversos terroristes van llançar pedres contra civils israelians i van provocar danys als seus vehicles”. Tot i això, no van esmentar la detenció de Ballal ni van respondre a les acusacions d’agressió a la base militar.

L’atac contra Ballall va ocórrer en el context de l’augment de la violència de colons israelians contra palestins a Cisjordània, especialment a la regió de Masafer Yatta, on va ser gravat el documental. En els darrers quatre anys, l’Exèrcit israelià ha demolit més de 450 habitatges palestins a la zona.

La realitat de Masafer Yatta

El documental premiat amb l’Os d’Or a la Berlinale i recentment amb l’Oscar a millor documental, retrata la lluita dels habitants de Masafer Yatta contra l’ocupació israeliana. Durant cinc anys, Ballal, Abraham i el periodista palestí Basel Adra van documentar les demolicions d'habitatges, escoles i carreteres en aquesta regió del sud de Cisjordània.

La Cort Internacional de Justícia ha declarat il·legal aquesta ocupació i ha instat Israel a desallotjar els colons, que superen els 700.000, i a eliminar els assentaments. Tot i això, la violència continua augmentant a la zona, com ho demostra l’agressió i detenció de Ballal, que ara s’ha convertit en protagonista de la mateixa història que va documentar a la seva pel·lícula.