Un estiu més, TV3 va marxar de vacances el passat 21 de juliol deixant la seva graella sense cap espai en directe, més enllà dels Telenotícies i farcida de sèries estrangeres i reemissions. Un fet habitual a la programació dels darrers anys a la cadena pública tot i que resulta insòlit si és té en compte que es tracta d'una cadena que es considera un servei públic i amb una àmplia plantilla de treballadors, que supera cadenes privades com Tele 5 o Antena 3.
Una situació que res té a veure amb la graella de les principals televisions i ràdio públiques i privades que mantenen la majoria de programes en directe, si bé amb un relleu de presentadors i col·laboradors. És el cas de Telecinco amb La mirada crítica, Vamos a ver, TardeAR i Fiesta. El mateix passa a Antena 3 amb Espejo público i Y ahora Sonsoles o La 1 amb La hora de La 1 i Mañaneros. La Sexta també manté Al rojo vivo, Zapeando o Más vale tarde, així com Cuatro continua amb Todo es mentira i En boca de todos, entre d'altres.
En el cas de la ràdio, Catalunya Ràdio si que manté els seus principals magazíns diaris com El matí amb Francesc Garriga i La tarda amb Marta Montaner i Roger Carandell, així com El suplement dels caps de setmana. Una situació idèntica a RAC1 amb El Món a RAC1, el Versió d'estiu i el Via lliure. També mantenen la seva graella habitual cadenes autonòmiques amb molt menys pressupost i personal que TV3 com Telemadrid, la basca ETB, o l'aragonesa Aragón TV, entre d'altres.
En canvi, a TV3, la franja matinal està ocupada per les reemissions d'El convidat d'Albert Om i refregits de l'Atrapa'm si pots. Ni Els matins, el Tot es mou, el Cuines, la sèrie Com si fos ahir, el Planta baixa, l'Està passant o el Més 324 no s'emeten durant l'estiu. Tots han marxat de vacances i no tornaran fins el proper 2 de setembre. Una decisió que aquest estiu encara s'ha pogut veure salvada pel gran èxit que ha obtingut la sèrie El Doctor Martin a la franja de sobretaula amb unes quotes superiors al 20%.

"No sempre obté el retorn esperat"
Des de la direcció de TV3 expliquen a aquest mitjà que aquesta situació sense espais en directe es deu a "una combinació de factors". "Suposa un esforç de planificació, de recursos tècnics i humans, de pressupost que no és senzill i que no sempre obté el retorn esperat", asseguren. "Són consums molt baixos, i tot i que sempre ens agradaria tenir una finestra oberta al directe, això fa que la balança ens faci decantar per no fer-los", afegeixen. Per això, posen d'exemple el mal resultat que van obtenir fa dos anys quan van apostar per fer el Tot es mou d'estiu a la tarda amb Sara Loscos i que no va obtenir l'audiència esperada.
Joc de cartes estiu, l'únic espai que salva els mobles a la nit
Les úniques estrenes destacades s'han reservat per al vespre i el prime time amb el concurs de Núria Marin, Tens un minut? que de moment ha obtingut una mitjana modesta de 115.000 espectadors i 9,5% de quota. Al prime time, la cadena ha apostat per emetre diversos espais que ja havia estrenat a la plataforma 3Cat com El tros, La travessa, Love cost, Cita bestial o El forense, tot i que han obtingut unes audiències molt modestes per sota del 10% de quota. Fins i tot en el cas del reality de Laura Escanes l'espai va ser cancel·lat després de només tres emissions en obtenir un insòlit 1,9% de quota.

L'únic que ha aconseguit unes audiències satisfactòries han estat dos espais liderats per Marc Ribas. El Cuina com puguis que ha obtingut un 11,5% i Joc de cartes estiu que de moment acumula un molt bon 18,4%. Val a dir que tot i l'emissió dels Jocs Olímpics a La 1 de TVE, la cadena pública catalana ja ha aconseguit recuperar el lideratge del mes d'agost sobretot gràcies a la força dels seus Telenotícies que cada dia ocupen el podi de les emissions més vistes. Al juliol, la victòria de la selecció espanyola a l'Eurocopa va fer líder a La 1 amb un 13,6% per davant del 12,9% que va obtenir TV3.
Audiència dels programes d'estiu a TV3
- Joc de cartes estiu: 254.000 espectadors i 18,4% de quota
- Cuina com puguis: 187.000 espectadors i 11,5% de quota
- El forense: 129.000 espectadors i 9,0% de quota
- Love cost: 119.000 espectadors i 10,0% de quota
- Cita bestial: 117.000 espectadors i 9,1% de quota
- El tros: 80.000 espectadors i 6,4% de quota
- La travessa: 67.000 espectadors i 4,7% de quota