Les nits del divendres dedicades als concursos musicals s'han convertit en una institució de TV3. Quan el programa Eufòria anava a signar la quarta temporada a la televisió catalana, 3Cat va sorprendre anunciant l'estrena de Zenit, que ja s'encamina a la final. El nou format, presentant pel cantant terrassenc Miki Núñez, ha liderat totes les nits des que es va estrenar el passat 4 d'octubre i ha demostrat aconseguir unes audiències similars a les de l'anterior programa musical.
Zenit no només ha sigut una producció nova per a 3Cat, sinó que li ha suposat enfrontar-se a reptes, tant pel que fa al públic com a la producció. Abans que conclogui amb la gran final aquest divendres, ja es pot deliberar si l'últim programa musical de la televisió catalana ha estat dins les expectatives de 3Cat i l'audiència.
Una nova proposta musical
A la presentació de la temporada 2024-2025, 3Cat va sorprendre per dos motius: no estava previst que Eufòria tornés poperament i, en el seu lloc, Zenit s'encarregaria de lluitar pel prime time els divendres a la nit durant la tardor. La televisió pública catalana explicava que el nou format trencava amb tot el que l'audiència i els mitjans estaven acostumats. El xou ha enfrontat 24 cantants professionals per trobar la veu més intergeneracional de Catalunya, una tria en què els televidents ha participat activament amb les votacions des de casa.
Al plató, ubicat al Parc Audiovisual de Terrassa, des d'on també s'emet Operación Triumfo, s'han allotjat fins a 100 persones cada divendres encarregades de donar suport a un dels quatre grups, que, alhora, representen la seva generació. Els més grans han animat el grup dels boomers (de més de 60 anys i capitanejat per Joan Reig), mentre que el públic d'entre 44 i 59 han impulsat el de la generació X de la Gisela. L'equip de la generació Y de Lildami (entre 28 i 43 anys) i la Z (menys de 27, amb la Suu de capitana) acaben de completar els grups que arrepleguen els cantants que han de competir en una batalla entre edats.
El format no ha sigut idea de 3Cat, sinó que, a diferència d'Eufòria, es tracta d'un programa que la corporació ha adaptat de l'exterior. La nova proposta musical és la versió catalana de Zenith, un programa que es va estrenar el 2023 a ICI Télé, un canal públic del Canadà. El concurs original va assolir el milió d'espectadors al país nord-americà després de les cinc primeres gales.
L'expectació per "Zenit"
"Tocarem el cel!", augurava Zenit en el seu espot promocional. Si bé el programa musical ha aconseguit encapçalar la seva franja des de l'inici, els resultats que ha anat acumulant al llarg d'aquestes darreres vuit setmanes han estat irregulars. El xou es va estrenar amb 268.000 curiosos que volien saber quins serien els vuit primers concursants de l'edició que representarien les seves generacions; una xifra que només ha pogut assolir en una altra ocasió: la final de la fase de duets del 8 de novembre.
Des de la primera gala, el format ha fluctuat entre els 140 i els 210 milers d'espectadors, que es tradueixen en una forquilla entre el 10% i el 16% de quota de pantalla. El pitjor dia per a Zenit va ser la semifinal, el 26 de novembre, en què el programa va tocar el seu mínim amb 142.000 espectadors (9,7%) i el va acostar al seu competidor principal. La Voz, que ja porta 11 temporades dins la graella d'Antena 3, va arreplegar 121.000 espectadors i va guanyar en share a Zenit (10,1%). Ha sigut l'única ocasió en què el programa de la televisió catalana no ha guanyat el primer lloc en la quota de pantalla de la franja nocturna.
"La Voz és un format mundial molt potent i conegut per tothom i Zenit s'hi ha imposat", defensa Cristian Trepat, cap de l'Àrea de Continguts, Programació i Cultura de 3Cat, en conversa amb El Món de la Tele. La corporació destaca que el seu programa ha mantingut força diferència amb els seus competidors i que, de mitjana, ha aconseguit 4 punts més que els seus rivals, en què també destaca ¡De Viernes!, la tertúlia de nit de Telecinco.
Segons 3Cat, el nou format musical ha aconseguit acaparar l'atenció del públic en totes les edats i ha liderat, conseqüentment, les audiències de tots els grups. Els joves d'entre 13 i 24 anys han sigut els que més han seguit el xou, en què la quota mitjana de pantalla puja fins al 21,3%. Els segueixen els televidents d'entre 25 i 44 anys, en què el programa ha obtingut fins ara un 16,6%. El públic des dels 45 fins als 64 anys ha sigut el que menys ha connectat amb el concurs presentat per Miki Núñez i ha aportat un share de l'11,1%. "Hem de tindre en compte que Zenit és un format nou, que havíem d'adaptar al nostre públic i convertir-lo en un espai competitiu", conclou Trepat.
Hi ha competència amb "Eufòria"?
Zenit és el segon programa musical que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals presenta en els darrers 10 anys. El programa que el precedeix és Eufòria, l'emblema de TV3 per a les nits del divendres a les últimes tres temporades de primavera. D'acord amb Cristian Trepat, però, "Zenit no és la successora d'Eufòria" i, a més a més, els dos formats tenen enfocaments contraposats. "Tot i que la música és l'eix vertebrador, són programes completament diferents", explica Trepat, que afegeix que "Eufòria és un talent show i Zenit un show musical en què participen cantants consagrats que fan versions".
Pel que fa a les audiències, Eufòria ha minvat la seva expectació al llarg de les tres temporades. La primera gala va tindre lloc el 3 de març del 2022 i va arreplegar 298.000 espectadors (25%), una xifra que va poder superar en diverses ocasions al llarg de les dues primeres temporades. El tercer any d'Eufòria es va estrenar amb 256.000 televidents i un 16,7% de quota de pantalla, un share que va mantindre al llarg de la temporada i que va suposar el mínim global per al programa. En declaracions de Sergi Arévalo, director d'Eufòria, per a Nació, "tradicionalment les terceres temporades dels talent shows d'èxit el programa punxa una mica" i va atribuir el lleuger descens d'audiència a la naturalesa dels formats.
3Cat continua sense donar pistes sobre el retorn d'Eufòria. Trepat opina que "el programa necessita agafar aire i dosificar el format" i que, per aquest motiu, no es coneix cap data sobre el retorn del concurs. "Hem de veure quin és el millor moment per tornar a la pantalla", conclou, mentre reivindica que l'elecció de Zenit per a aquesta temporada representa la voluntat de 3Cat d'apostar pels formats musicals.
3Cat vira cap a la música
D'acord amb Trepat, "els grans formats musicals d'entreteniment familiar són una aposta estratègica" per a la corporació i que, per tant, seguirà "en aquesta línia". En particular, el cap de l'Àrea de Continguts, Programació i Cultura expressa que Zenit ha abordat altres qüestions com la tradició musical. "El programa permet que les generacions més joves descobreixin artistes de gran trajectòria", argumenta, "i que les més grans coneguin nous talents nascuts a l'entorn digital". Remarca també el rol del programa com a vehiculador de la llengua, en què "Zenit ajuda a mantenir activament la llengua, ja que és un gran format d'entreteniment fet en català", exposa.
Amb la final encara per estrenar-se, Trepat no ha avançat si Zenit continuarà a 3Cat una edició més. "Encara hem de valorar tota la temporada, fer el tancament i l'anàlisi de totes les dades", explica. "A falta d'un programa, la valoració que fem és molt positiva i ha assolit bons resultats", resumeix positivament el pas de la nova aposta per la música de 3Cat a la televisió catalana.