Ricard Ustrell, presentador d'El Matí de Catalunya Ràdio, ha centrat bona part de la seva atenció informativa del programa d'aquest matí a l'accident mortal a l'R4 i a la cancel·lació de tot el servei de Rodalies des de primera hora de dimecres. El conductor i periodista de Sabadell, que dimarts era a Còrdova per seguir des del terreny la situació de l'accident mortal, també ferroviari, que ha sacsejat Andalusia i la resta de l'estat espanyol, ara s'ha traslladat a través dels enviats especials de l'emissora pública a la zona de Gelida i als seus voltants. En un moment del programa, com cada dia, Ustrell ha fet el seu discurs matinal a la portada i ha afinat una reflexió molt precisa per analitzar la situació de les circumstàncies actuals.
"Catalunya s'ha llevat aquest matí sense servei de Rodalies després d'una nit marcada pel tràgic descarrilament d'un tren a Gelida, que ha deixat una persona morta i diversos ferits. Tot just ahir a la tarda l'equip d'El Matí de Catalunya Ràdio deixava Còrdova amb el cor compungit pel drama humà que hi vam presenciar i explicar", ha recordat, fent referència a la cobertura del programa des de la zona dels fets, a Andalusia.
Ustrell ha seguit el seu discurs: "I mentrestant, a Catalunya, el temporal de Llevant imposava una reflexió també positiva sobre els serveis públics d'emergència. Sobre els bombers, els serveis de protecció social i la primera línia de la política, els ajuntaments. Tothom al servei de la prevenció i l'ajuda ràpida i eficaç quan són requerits. I a tot això, una societat cada cop més conscienciada sobre el deure de prevenir, protegir-se i actuar amb responsabilitat", ha afegit el de Sabadell, posant el focus en les reaccions posteriors a la tragèdia.
Ustrell, però, ha canviat el to per admetre que l'editorial d'aquest 21 de gener havia de ser diferent: "Davant d'una tragèdia real, però també davant d'un temporal perillós, era possible trobar una espurna, l'espurna de la confiança i de l'agraïment. Aquest havia de ser l'accent de la portada d'avui. Però al vespre la desgràcia ens tornava a sacsejar durament, aquesta vegada al nostre país. L'accident de la línia R4 de Rodalies a Gelida feia bocins qualsevol sensació de treva. Un altre. Un altre accident tràgic que ens ha deixat una altra víctima mortal i una vintena de ferits greus".
Ustrell, contra l'extrema dreta que aprofita l'accident de Gelida
"Un altre malson fet realitat", lamentava. I Ustrell també assenyala l'extrema dreta com a culpable de l'agitació. "És important que no caiguem en l'alarmisme, com pretenien també de nou ahir al vespre els agitadors habituals de l'extrema dreta. Sí, les infraestructures ferroviàries del nostre país estan profundament tensionades. Ahir vam veure, per exemple, com Adif limitava a 160 km per hora la velocitat dels trens en alguns trams de la línia d'AVE Barcelona-Madrid. Ho vèiem també en l'altre descarrilament. Per sort, sense ferits, que hi va haver a la línia R1, entre Blanes i Maçanet de la Selva", continuava, repassant les incidències.
Ara bé, no s'ha tallat en el seu retret als agitadors. "I a banda dels retards habituals i problemes també estructurals que hem anat seguint els últims mesos. Però, en moments així, la temptació de fer soroll gratuït és irresistible. L'oportunisme polític sempre està a l'aguait. I la millor manera de fer-hi front és donar respostes rigoroses a les preguntes. N'hi ha moltes. Hem, per exemple, de preguntar-nos moltes coses, plantejar també en temps i escoltar experts", ha recomanat.
"Preguntes pertinents sobre el manteniment, sobre les inversions necessàries per garantir la seguretat dels viatgers a Catalunya. Aquesta exigència és irrenunciable. Perquè, de la mateixa manera que existeix un populisme del soroll, existeix també una resignació del silenci. No ens convé cap de les dues coses. I, mentrestant, no ens cansarem de donar les gràcies als serveis d'emergència", ha afegit. "Gràcies als bombers, als policies i a tot el personal sanitari. En el cas de Catalunya, avui més que mai cal agrair la feina dels servidors públics del país. Ahir vau demostrar una vegada més, tant al matí amb el temporal com a la nit d'accident greu al tren, que sou el pal de paller del país. Sou, una vegada més, irrenunciables", ha sentenciat Ricard Ustrell.

