EUFÒRIA

"Eufòria" continuarà? El "talent show" de TV3 supera la temporada més complicada

La tercera edició aconsegueix una mitjana del 16 % a la televisió lineal, una audiència lleugerament inferior a la de l'any passat, però bat el rècord històric de participació

Un concert d'"Eufòria" al Palau Sant Jordi / Pau Ollé
Un concert d'"Eufòria" al Palau Sant Jordi / Pau Ollé


Ja fa uns quants divendres que la pantalla no convoca els espectadors a les gales del talent show estrella de TV3. Eufòria ha tancat la tercera edició amb 2.742.000 espectadors, 3 milions de reproduccions a 3Cat i un creixement de votacions del 68% respecte a l'anterior temporada. Però, podran gaudir els espectadors de més Eufòria? O el format ha de respirar una mica?

"Les terceres temporades dels talents shows són complicades sempre i suposen un repte pel risc de desgast, que en aquest cas hem superat de forma molt satisfactòria", comenta Cristian Trepat, cap de continguts, programació i cultura de TV3. Eufòria va tancar la seva primera edició amb 2.559.000 espectadors i 2.293.000 espectadors en la segona, i un dels reptes principals d'enguany ha estat, precisament, que es tracta de la tercera temporada, com afirma a Nació Sergi Arévalo, director del programa: "Tradicionalment, a les terceres temporades dels talents shows d'èxit el programa punxa una mica, perquè es repeteix, perquè el factor sorpresa ja no hi és, per molts motius. Nosaltres hem treballat molt justament en això, posant l'ull en què les estructures del programa siguin diferents en cada entrega, que l'espectador tingui la sensació que qualsevol cosa pot passar en qualsevol moment, canvis en les mecàniques… perquè cada gala fos el menys previsible possible". 

A la plataforma 3Cat hi ha hagut un creixement del 22% respecte a la temporada anterior, amb una mitjana de 70.000 dispositius únics setmanals connectats. Així i tot, Arévalo destaca que han baixat alguns punts respecte a la segona temporada: "Aquesta temporada, en la televisió lineal, Eufòria ha aconseguit una mitjana del 16% aproximadament, però també és el primer any en què s'estrena a la plataforma 3Cat, que està canviant una mica la manera de consumir televisió". 

Enguany, una suma de diversos factors han comportat que la situació fos diferent que a l'anterior edició. El director comenta que en ser la tercera edició hi ha un cert esgotament, i també destaca que aquesta temporada s'han trobat amb una saturació de talent shows; que venien després d'un Operación Triunfo, hi ha hagut l'X Factor, diversos formats de ball, etc. 

Més perfils, una audiència més àmplia

El programa ha aconseguit consolidar-se com a producte familiar, i aquest és precisament un dels seus punts forts, com explica la crítica televisiva Mònica Planas. Pel que fa a la viabilitat de fer una quarta temporada, la crítica comenta que Eufòria "continua sent un programa que té audiència i que funciona a nivell familiar, especialment amb el públic infantil i preadolescent". Arévalo diu que "hi ha confusió a vegades, molta gent es creu que Eufòria és un programa infantil, i no ho és, és un programa per a tota la família i per a tots els públics".

Una de les apostes d'aquesta edició ha estat captar una audiència més àmplia, arribant a perfils de més edat: "Una de les claus de l'èxit del programa ha estat el càsting, hem anat a buscar perfils més adults de concursants, com són en Julien o en Lluís. Són perfils que han pogut enganxar a una audiència més àmplia, des del públic infantil a un públic jove, més adult", destaca Vero Rama, subdirectora d'Eufòria. Arévalo afegeix que el canvi de perfil dels concursants ha funcionat perquè en tenir més edat, també interactuen més i es mostren més extrovertits: "Quan una persona és més jove, potser encara no és tan extrovertida, no interactua tant amb la presentadora, amb el jurat… Crec que el fet que aquest any els concursants siguin més grans ha funcionat, perquè han tingut més conversa, estan més viscuts, són més adults".

Més poder per al públic

Aquesta edició també ha destacat per la seva mecànica de votació, en què el públic ha tingut molt poder de decisió. Planas assenyala que aquesta decisió rau en la voluntat de desresponsabilitzar el jurat, perquè tingui una funció més simbòlica i generar en l'audiència la sensació de tenir un rol més determinant, es tracta d'una estratègia de fidelització. "El paper del jurat és cada vegada més emocional i simbòlic. Els comentaris sovint ja no tenen a veure amb la crítica constructiva sinó en una mena d'afalac o condescendència per justificar la dinàmica del concurs, però no pas perquè existeixi un element valoratiu real", comenta Planas. 

Arévalo ha destacat que la mecànica de votació en què el públic porta la batuta té èxit entre el públic: "Moltes de les modalitats de gala que hem posat en marxa aquesta temporada algunes ja les havíem tastat a la segona i havien funcionat molt bé. Les gales on el públic és qui envia els concursants a la zona de perill agraden molt a la gent".

Hi haurà quarta edició?

Eufòria encara no ha conclòs la tercera edició, falta saber les xifres definitives d'espectadors del doble concert del Palau Sant Jordi del 30 de juny, que ve del precedent de la primera edició, en què va fer sold out només dues setmanes després de posar entrades a la venda. Enguany, sembla que el concert ja fa setmanes que compleix els mínims perquè sigui rendible, segons comenta Arévalo. El gran dubte és si l'èxit d'aquesta temporada és suficient perquè es faci una quarta edició.                 

"No ho sabem, són decisions que pren 3Cat, són ells els que decideixen els formats que volen tenir a la graella", diu la subdirectora del programa. Però el director recorda com va acabar la final: "Ens van permetre acabar la gran gala final amb el missatge de que Eufòria continuarà. Quan i en quines condicions? No ho sabem, això dependrà de molts factors, sobretot que tenen a veure amb la cadena. Però que Eufòria continuarà, sembla que sí que és un fet".

El cap de continguts de TV3 afirma que la fórmula d'Eufòria ha funcionat bé i que continuaran treballant per oferir contingut de qualitat en català: "Encara no hem acabat aquesta temporada, per tant, és massa d'hora per poder parlar de la següent, però evidentment que com a televisió pública i amb aquesta mirada d'entreteniment per a tots els públics, seguirem apostant pels formats familiars i la música hi serà molt present". Planas apunta que, en el cas d'Eufòria, segur que convé esperar un temps entre edicions per esprémer els concursants actuals abans que aparegui una nova fornada.

ETIQUETES:

Deixa un comentari